Kodeks etyki pracowników
Załącznik do Zarządzenia Nr 71/2014 Marszałka Województwa Podkarpackiego z dnia 10 października 2014 r.
Kodeks Etyki Pracowników Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie
Rozdział I
Zasady ogólne
§ 1
1. Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o :
- Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie;
- Marszałku Województwa - należy przez to rozumieć Marszałka Województwa Podkarpackiego;
- Pracownikach – należy przez to rozumieć pracowników Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie;
- Radnych – należy przez to rozumieć Radnych Województwa Podkarpackiego;
- Kodeksie – należy przez to rozumieć Kodeks Etyki Pracowników Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie;
- Zespole – należy przez to rozumieć Zespół ds. Kodeksu Etyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie;
2. Kodeks wyznacza zasady postępowania Pracowników Urzędu, bez względu na zajmowane stanowisko, czy rodzaj wykonywanej pracy.
3. Pracownicy obowiązani są przestrzegać norm prawnych, etycznych i moralnych w tym zawartych w niniejszym Kodeksie.
4. Normy niniejszego Kodeksu naruszają Pracownicy, którzy sposobem postępowania, zarówno w miejscu pracy, jak i poza nim narażają się na utratę zaufania niezbędnego do wykonywania zadań publicznych.
5. Pracownicy zobowiązani są wykonywać rzetelnie zadania oraz dbać o środki publiczne z uwzględnieniem interesu państwa, interesu wspólnoty samorządowej oraz indywidualnego interesu obywateli.
6. Pracownicy Urzędu traktują pracę jako służbę publiczną, na zajmowanych stanowiskach służą państwu i społeczności regionalnej, przestrzegają porządku prawnego oraz wykonują powierzone zadania.
7. Kodeks nie narusza innych przepisów regulujących prawa i obowiązki Pracowników.
§ 2
1. Postanowienia niniejszego Kodeksu określają zasady postępowania Pracowników
w relacjach z:
- klientami;
- Radnymi Województwa Podkarpackiego;
- osobami reprezentującymi instytucje publiczne oraz podmioty prywatne;
- przełożonymi;
- podwładnymi;
- współpracownikami.
Rozdział II
Zasady postępowania Pracowników Urzędu
§3
Zasada praworządności
Pracownik wszelkich rozstrzygnięć dokonuje wyłącznie na podstawie prawidłowo dokonanych ustaleń faktycznych, zgodnie z prawem a uzyskane w toku przeprowadzonych czynności informacje zachowuje wyłącznie do celów służbowych. Służba publiczna opiera się na zaufaniu publicznym i wymaga od Pracowników poszanowania Konstytucji i prawa oraz stawiania interesu publicznego ponad interes osobisty.
§ 4
Zasada bezstronności
- Pracownik pozostaje bezstronny i obiektywny przy wykonywaniu powierzonych zadań nie kieruje się własnym interesem, bądź interesem osób mu bliskich (szczególnie dotyczy krewnych, powinowatych, pozostających we wspólnym pożyciu) oraz nie ulega wpływom innych osób.
- Pracownik nie podejmuje prac ani zajęć pozostających w sprzeczności z pełnionymi obowiązkami służbowymi, nie uczestniczy w podejmowaniu decyzji, naradach, opiniowaniu lub głosowaniu w sprawach, w których ma bezpośredni lub pośredni interes osobisty, nie wykorzystuje i nie pozwala na wykorzystanie powierzonych mu zasobów, kadr i mienia publicznego w celach prywatnych.
- Pracownik nie manifestuje w pracy swoich przekonań politycznych a przy wykonywaniu swoich zadań wystrzega się faworyzowania bądź dyskryminowania klientów oraz współpracowników, z uwagi na ich przekonania polityczne lub przynależność partyjną.
- Pracownik powstrzymuje się od nierównego traktowania klientów, w szczególności ze względu na narodowość, płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, język, religię lub wyznanie, przekonania polityczne, przynależność do mniejszości narodowej, posiadaną własność, inwalidztwo, wiek lub orientację seksualną.
§ 5
Zasada Profesjonalizmu
- Pracownik dba o rozwój osobisty stale pogłębiając posiadaną wiedzę zawodową oraz podnosząc swoje kwalifikacje i umiejętności zawodowe.
- Pracownik podejmuje czynności zmierzające do ustalenia wszystkich okoliczności sprawy, dając gwarancję rzetelnego i wszechstronnego jej rozpatrzenia.
- Pracownik powierzone sprawy realizuje wnikliwie, terminowo i rozważnie, polecenia służbowe wykonuje w sposób gwarantujący poszanowanie pracy, uwzględniając dobro klientów i ograniczający możliwość popełnienia pomyłek.
§ 6
Zasada odpowiedzialności
- Pracownik ponosi odpowiedzialność za własne działania, w tym podjęte decyzje opracowane materiały i przekazywane informacje, nie uchyla się od podejmowania trudnych rozstrzygnięć oraz odpowiedzialności za swoje postępowanie.
- W przypadku stwierdzenia okoliczności uzasadniających podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, marnotrawstwa środków publicznych, defraudacji czy też nadużywania władzy Pracownik informuje o tym swojego przełożonego.
§ 7
Zasada jawności
- Pracownik dokłada wszelkich starań aby jego postępowanie było przejrzyste, dokonuje czynności w sposób jawny, szanując prawo obywateli do informacji zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz regulacjami wewnętrznymi przyjętymi w Urzędzie.
- Pracownik w sposób rzetelny dokumentuje przeprowadzone czynności, udziela wyczerpujących informacji klientom, Radnym, osobom reprezentującym instytucje publiczne oraz podmioty prywatne, przełożonym, podwładnym oraz współpracownikom.
§ 8
Zasada uczciwości i rzetelności
- Pracownik wykonuje swoje zadania w sposób rzetelny, sumienny i niezwłocznie, zgodnie z przepisami określającymi terminy ich załatwiania, w rozpatrywaniu spraw nie kieruje się emocjami i uprzedzeniami jest gotów do przyjęcia krytyki, uznania swoich błędów i naprawienia ich konsekwencji.
- Pracownik przestrzega czasu pracy obowiązującego w Urzędzie i wykorzystuje go wyłącznie do realizacji obowiązków służbowych.
§ 9
Zasada uprzejmości i kultury osobistej
- Pracownik zachowuje się godnie w miejscu pracy jak i poza nim, zobowiązany jest do zachowania uprzejmości i życzliwości w kontaktach z klientami, Radnymi, osobami reprezentującymi instytucje publiczne oraz podmioty prywatne, przełożonymi, podwładnymi i współpracownikami.
- Pracownik posługuje się jasnym i zrozumiałym słownictwem, z zachowaniem zasad gramatyki i kultury języka polskiego.
- Pracownik dostosowuje swój wygląd i strój do powagi i godności Urzędu, strój ten powinien być estetyczny, schludny i czysty, powinny go cechować umiar i prostota. Pracownik powinien również dbać o utrzymanie czystości swojego stanowiska pracy.
- Pracownik traktuje współpracowników z szacunkiem, dba o integralność środowiska oraz przyjazną atmosferę sprzyjającą wykonywaniu powierzonych zadań, jest otwarty na współpracę i korzystanie z doświadczeń oraz wiedzy współpracowników i przełożonych.
§ 10
Zasada dobrych relacji między Pracownikami
- Pracownik relacje służbowe opiera na współpracy, wzajemnym szacunku, życzliwości, chętnie udziela pomocy i służy radą innym Pracownikom Urzędu, nie dopuszcza do powstawania konfliktów.
- Pracownik wystrzega się zachowań, które noszą znamiona dyskryminacji, mobbingu, molestowania seksualnego czy też nadużywania władzy, inicjuje działania zmierzające do poprawy organizacji pracy pomiędzy komórkami organizacyjnymi Urzędu.
- Pracownicy zajmujący stanowiska kierownicze dają dobry przykład swym postępowaniem, w sytuacjach wątpliwych etycznie udzielają niezbędnego wsparcia podwładnym.
§ 11
Zasada dbałości o dobre imię Urzędu i Pracowników
- Każdy Pracownik swym praworządnym, uczciwym i profesjonalnym postępowaniem oraz nienaganną postawą etyczną dba o pozytywny wizerunek Urzędu oraz osób wykonujących pracę na jego rzecz.
- Pracownik zarówno w związku z wykonywanymi zadaniami służbowymi, jak i poza nimi pozostaje lojalny wobec Urzędu i innych Pracowników. Zachowuje powagę i powściągliwość w publicznym wypowiadaniu poglądów na temat pracy Urzędu i innych Pracowników.
Rozdział III
Postanowienia końcowe
§ 12
- Zasady określone w Kodeksie powinny być przestrzegane i stosowane przez wszystkich Pracowników.
- Każdy Pracownik składa oświadczenie o zapoznaniu się z treścią Kodeksu. Oświadczenie dołącza się do akt osobowych Pracownika. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 2 do niniejszego Kodeksu. Nowozatrudniony Pracownik jest zobowiązany do zapoznania się z treścią Kodeksu i złożenia oświadczenia przed rozpoczęciem wykonywania obowiązków służbowych.
- Marszałek Województwa osobnym Zarządzeniem powołuje Zespół ds. Kodeksu Etyki, którego głównym celem jest rozpatrywanie spraw związanych z naruszeniem zasad niniejszego Kodeksu. Zasady działania Zespołu określa załącznik nr 1 do Kodeksu Etyki.
- Kodeks zostanie podany do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej Województwa Podkarpackiego.
Marszałek Województwa Podkarpackiego |
- Zarządzenie Nr 71/2014 Marszałka Województwa Podkarpackiego z dnia 10 października 2014 r. w sprawie wprowadzenia w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie Kodeksu Etyki Pracowników Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie
- Załącznik nr 1 do Kodeksu Etyki
- Załącznik nr 2 do Kodeksu Etyki