WYKORZYSTYWANIE DRÓG W SPOSÓB SZCZEGÓLNY
Podstawa prawna:
art. 65 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U.2022.988 z późn. zm.)
Informacja adresowana jest do:
Organizatorów, którzy chcą przeprowadzić zawody sportowe, rajdy, wyścigi, zgromadzenia i inne imprezy powodujące utrudnienie w ruchu drogowym lub wymagające korzystania z dróg w sposób szczególny.
Wymagane dokumenty:
Organizator imprezy zobowiązany jest złożyć wniosek co najmniej na 30 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy, który powinien zawierać:
- imię, nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedzibę organizatora imprezy;
- rodzaj i nazwę imprezy;
- informację o miejscu i dacie rozpoczęcia, przebiegu oraz zakończenia imprezy;
- informację o przewidywanej liczbie uczestników imprezy;
- wykaz osób reprezentujących organizatora w sprawach zabezpieczenia trasy lub miejsca imprezy na terenie poszczególnych województw;
- podpis organizatora lub jego przedstawiciela.
Do wniosku należy dołączyć:
- szczegółowy regulamin imprezy, określający w szczególności zasady zachowania uczestników imprezy istotne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- wykaz osób odpowiedzialnych za prawidłowy przebieg i zabezpieczenie imprezy na terenie poszczególnych województw oraz w miejscach rozpoczęcia i zakończenia każdego odcinka, a także w miejscach wymagających szczególnego zabezpieczenia;
- program imprezy ze szczegółowym opisem trasy i podaniem odległości między poszczególnymi jej odcinkami oraz określony w minutach i kilometrach program przejazdu lub przejścia uczestników przez poszczególne miejscowości i granice województw;
- plan zabezpieczenia trasy lub miejsca określony w art. 65a ust. 3 pkt 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym;
- zobowiązanie organizatora do przywrócenia do poprzedniego stanu pasa drogowego na trasie przejazdu, przejścia lub miejsca pobytu uczestników imprezy, a w przypadku uszkodzenia pasa drogowego lub urządzeń drogowych będącego następstwem imprezy - do ich bezzwłocznego naprawienia lub pokrycia kosztów tych napraw;
- pisemną zgodę właściciela lasu na przeprowadzenie imprezy w razie przeprowadzania jej na terenach leśnych.
Organizator imprezy jest zobowiązany:
- zapewnić bezpieczeństwo osobom obecnym na imprezie oraz porządek podczas trwania imprezy;
- uzgodnić z organami zarządzającymi na drogach przebieg trasy, na których ma się odbyć impreza;
- współdziałać z Policją oraz, jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej albo na drogach przebiegających przez tereny lub przyległych do terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej lub na drogach przyległych do tych terenów, odpowiednio ze Strażą Graniczną lub Żandarmerią Wojskową;
- powiadomić przedsiębiorstwa komunikacji publicznej o przewidywanym czasie występowania utrudnień w ruchu drogowym;
- na polecenie organu zarządzającego ruchem na drodze opracować projekt organizacji ruchu w uzgodnieniu z Policją;
- przekazywać do wiadomości publicznej informacje o utrudnieniach w ruchu wynikających z planowanej imprezy.
Forma i sposób załatwienia sprawy
Decyzję o wydaniu lub odmowie wydania zezwolenia na odbycie imprezy na drodze wojewódzkiej wydaje Marszałek Województwa Podkarpackiego co najmniej na 7 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy.
Termin załatwienia:
Wnioski o zorganizowanie imprezy załatwia się zgodnie z art. 35 Kodeksu Postępowania Administracyjnego (Dz.U.2016.23 z późn. zm.).
Dokumenty należy składać:
- adres korespondencyjny:
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego
Departament Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego
Al. Łukasza Cieplińskiego 4
35-010 Rzeszów
tel.: (0-17) 8501731
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- osobiście:
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego
Kancelaria Ogólna (parter)
Al. Łukasza Cieplińskiego 4
35-010 Rzeszów
Osoba odpowiedzialna:
Marek Fura – główny specjalista, tel.: (0-17) 8501754