Na skróty:
ZARZĄDZENIE NR 104/2024
MARSZAŁKA WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO
z dnia 17 grudnia 2024 r.
w sprawie wprowadzenia Regulaminu pracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie
Na podstawie art. 104, art. 1041, art. 1042 § 1, art. 1043 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy /Dz. U. z 2023 r., poz. 1465 z późn. zm./ w uzgodnieniu z Organizacją Zakładową NSZZ „Solidarność” Pracowników Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie oraz Organizacją Zakładową Nr 09-002 OPZZ „Konfederacja Pracy” w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie, ustala się co następuje:
§ 1
Wprowadza się Regulamin pracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Tracą moc:
- Zarządzenie nr 61/2015 Marszałka Województwa Podkarpackiego z dnia 10 sierpnia 2015 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu pracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie, zmienione Zarządzeniem Nr 84/2015 z dnia 19 listopada 2015 r. i Zarządzeniem Nr 71/2019
z dnia 14 października 2019 r., - Zarządzenie Nr 73/2023 Marszałka Województwa Podkarpackiego z dnia 8 września 2023 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu posługiwania się elektronicznym systemem rejestracji czasu pracy ESRCP w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie.
§ 3
Zarządzenie podlega podaniu do wiadomości pracowników Urzędu poprzez ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu.
§ 4
Zobowiązuje się pracowników Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie do złożenia oświadczenia o zapoznaniu się z treścią niniejszego zarządzenia, w terminie do dwóch tygodni od dnia jego zamieszczenia w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 5
Wykonanie Zarządzenia zleca się Sekretarzowi Województwa, Dyrektorowi Departamentu Organizacyjno-Prawnego.
§ 6
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników w sposób określony w § 3 z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2025 r.
MARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA
Władysław Ortyl
Załącznik do Zarządzenia 104/2024
Marszałka Województwa Podkarpackiego
z dnia 17 grudnia 2024 r.
REGULAMIN PRACY
URZĘDU MARSZAŁKOWSKIEGO WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO
W RZESZOWIE
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin pracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie, zwany dalej "regulaminem", określa organizację i porządek pracy w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie, zwanym dalej "Urzędem" oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników.
§ 2
-
Urząd jest pracodawcą, za którego czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wykonuje Marszałek Województwa Podkarpackiego lub z jego upoważnienia Sekretarz Województwa, Dyrektor Departamentu Organizacyjno – Prawnego albo inna upoważniona osoba.
-
Postanowienia regulaminu dotyczą wszystkich pracowników Urzędu, bez względu na rodzaj wykonywanej pracy, zajmowane stanowisko służbowe i podstawę nawiązania stosunku pracy.
§ 3
Pracodawca zapoznaje z treścią regulaminu każdego przyjmowanego do pracy pracownika przed rozpoczęciem przez niego pracy, a pracownik potwierdza znajomość regulaminu poprzez złożenie pisemnego oświadczenia, które dołącza się do akt osobowych.
Rozdział II
Podstawowe obowiązki pracodawcy
§ 4
Pracodawca zobowiązany jest w szczególności do:
- zapewnienia pracownikom przydziału pracy zgodnie z zajmowanym stanowiskiem i zakresem czynności,
- zorganizowania stanowisk pracy oraz dostarczenia pracownikom wszystkich niezbędnych do pracy przedmiotów, materiałów i maszyn,
- organizowania pracy w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy oraz zmniejszenie uciążliwości pracy,
- wypłacania pracownikom terminowo wynagrodzeń za pracę i innych przysługujących im należności,
- zapoznania pracowników z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym także informowania pracowników o ryzyku zawodowym,
- kierowania pracowników na profilaktyczne badania lekarskie w terminach wyznaczonych przez lekarza,
- dopuszczenia do pracy jedynie pracowników, których stan zdrowia gwarantuje bezpieczne wykonywanie powierzonej pracy,
- przeciwdziałania dyskryminacji w zatrudnieniu, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy,
- ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
- zaspokajania w miarę posiadanych środków socjalnych potrzeb pracowników,
- stosowania obiektywnych i sprawiedliwych kryteriów oceny pracowników oraz wyników ich pracy,
- prowadzenia dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników,
- wpływania na kształtowanie zasad współżycia społecznego,
- udostępniania pracownikom tekstu przepisów dotyczących równego traktowania w zatrudnieniu,
- przeciwdziałania mobbingowi,
- przeciwdziałania molestowaniu seksualnemu,
- wydania pracownikowi niezwłocznie świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem albo wygaśnięciem stosunku pracy,
- prowadzenia i przechowywania w postaci papierowej lub elektronicznej dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników (dokumentacja pracownicza),
- przechowywania dokumentacji pracowniczej w sposób gwarantujący zachowanie jej poufności, integralności, kompletności oraz dostępności, w warunkach niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem przez wymagany okres.
§ 5
Z uwzględnieniem obowiązującej struktury organizacyjnej Urzędu, osoba kierująca pracownikami jest obowiązana:
- dbać we współpracy z Oddziałem kadr i szkolenia o terminowe poddawanie się przez pracowników profilaktycznym badaniom lekarskim,
- dbać o terminowe przekazywanie kompletnej dokumentacji dotyczącej rozliczenia czasu pracy podległych pracowników,
- zapewnić równomierne obciążenie pracą w okresie zastępstw nieobecnych w pracy podwładnych z uwzględnieniem indywidualnego zakresu czynności pracownika,
- wyznaczyć w formie pisemnej zastępstwo w okresie własnej nieobecności w pracy, po powiadomieniu bezpośredniego przełożonego i podległych pracowników,
- dbać o stosowanie się do przepisów wewnętrznych przez podległych pracowników.
§ 6
Pracodawca nie ponosi odpowiedzialności za przechowywane przez pracownika w miejscu wykonywania pracy pieniądze i przedmioty wartościowe.
Rozdział III
Podstawowe obowiązki pracowników
§ 7
-
Prawa i obowiązki pracowników samorządowych określa ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych.
-
Zadania, uprawnienia, obowiązki i zakres odpowiedzialności pracownika związane z zajmowanym stanowiskiem bądź wykonywanymi czynnościami pracodawca określa w formie pisemnej:
- w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu,
- w Regulaminie wynagradzania pracowników Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego zatrudnionych na podstawie umowy o pracę,
- w Regulaminie pracy Urzędu,
- w Kodeksie Etyki pracowników Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie,
- w zakresie czynności pracownika,
- w opisie stanowiska pracy.
-
Za opracowanie zakresu czynności pracownika oraz opisu stanowiska pracy odpowiedzialny jest dyrektor departamentu/kierownik równorzędnej komórki organizacyjnej.
§ 8
-
Do podstawowych obowiązków pracowników należy w szczególności:
- dbałość o wykonywanie zadań publicznych oraz o środki publiczne, z uwzględnieniem interesu publicznego oraz indywidualnych interesów obywateli,
- przestrzeganie prawa,
- sumienne i staranne wykonywanie pracy oraz stosowanie się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa pracy lub umową o pracę,
- informowanie organów, instytucji i osób fizycznych oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu pracodawcy, jeżeli prawo tego nie zabrania,
- dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej,
- dołożenie szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane osobowe są zbierane oraz przetwarzane w systemie tradycyjnym i informatycznym oraz chronienie tych danych przed niepowołanym dostępem, nieuzasadnioną modyfikacją, zniszczeniem, nielegalnym ujawnieniem lub pozyskaniem,
- dbanie o dobro, chronienie mienia pracodawcy,
- zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikami, podwładnymi, współpracownikami oraz w kontaktach z petentami,
- zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim,
- przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego porządku oraz czasu pracy,
- stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych,
- przestrzeganie przepisów i zasad bhp oraz przepisów przeciwpożarowych,
- poddawanie się okresowym i kontrolnym oraz innym zleconym badaniom lekarskim wynikającym z przepisów prawa i stosowanie się do wskazań lekarskich,
- korzystanie z narzędzi, sprzętu techniki biurowej i sprzętu komputerowego tylko w celach służbowych,
- stosowanie podpisów kwalifikowanych udostępnionych przez pracodawcę,
- przestrzeganie przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwianie nieobecności w pracy,
- przebywanie w miejscu pracy w ubiorze gwarantującym powagę Urzędu.
-
Pracownik, który uważa, że stosowany jest wobec niego mobbing, a także pracownik, który zaobserwuje takie zjawisko, powinien zgłosić ten fakt do przełożonego osoby stosującej mobbing. Szczegółowe zasady polityki antymobbingowej w Urzędzie reguluje odrębne zarządzenie.
-
W związku z wygaśnięciem lub rozwiązaniem stosunku pracy pracownik jest obowiązany:
- rozliczyć się z Pracodawcą z pobranych urządzeń, narzędzi i materiałów,
- rozliczyć się z Pracodawcą z pobranych zaliczek i pożyczek,
- załatwić formalności związane z kartą obiegową zwolnienia,
- przedłożyć kartę obiegową w Oddziale kadr i szkolenia.
§ 9
-
Pracownikowi nie wolno wykonywać poleceń, których wykonanie, według jego przekonania, stanowiłoby przestępstwo albo wykroczenie lub groziłoby niepowetowanymi stratami.
-
Jeżeli w przekonaniu pracownika polecenie przełożonego jest niezgodne z prawem albo zawiera znamiona pomyłki, jest obowiązany poinformować o tym na piśmie swojego bezpośredniego przełożonego; w razie pisemnego potwierdzenia polecenia, pracownik jest obowiązany je wykonać, zawiadamiając jednocześnie Marszałka Województwa Podkarpackiego.
§ 10
-
Pracownik zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub
interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy o pracownikach samorządowych. W razie stwierdzenia naruszenia przez pracownika któregokolwiek zakazu, pracodawca niezwłocznie rozwiązuje bez wypowiedzenia stosunek pracy z pracownikiem w trybie art. 52 § 2 i 3 Kodeksu pracy lub odwołuje go ze stanowiska. -
Pracownik zobowiązany jest poinformować pracodawcę o zamiarze podjęcia albo wykonywaniu dodatkowego zatrudnienia lub innych zajęć (poza pracą w Urzędzie). Informację pracownik składa w formie pisemnego oświadczenia.
-
Wzór oświadczenia o zamiarze podjęcia albo wykonywaniu dodatkowego zatrudnienia lub wykonywania innych zajęć przez pracownika Urzędu stanowi załącznik Nr 2 do Regulaminu.
§ 11
-
Pracownik zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym jest obowiązany złożyć oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej.
-
W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej pracownik jest obowiązany określić jej charakter. Obowiązany jest on również składać odrębne oświadczenia w przypadku zmiany charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.
-
Oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej pracownik jest obowiązany złożyć w terminie 30 dni od dnia podjęcia działalności gospodarczej lub zmiany jej charakteru.
-
Niezłożenie oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej w terminie powoduje odpowiedzialność porządkową.
-
Podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w oświadczeniu o prowadzeniu działalności gospodarczej powoduje odpowiedzialność na podstawie art. 233 § 1 Kodeksu karnego.
-
Wzór oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej stanowi załącznik Nr 3 do Regulaminu.
§ 12
Ciężkim naruszeniem podstawowych obowiązków pracowniczych w rozumieniu art. 52 § 1 pkt 1 k.p. jest w szczególności:
- złe lub niedbałe wykonywanie pracy, które naraziło pracodawcę na szkodę,
- rażąca niedbałość o urządzenia, narzędzia i powierzone materiały,
- wykonywanie w czasie pracy czynności niezwiązanych ze stosunkiem pracy,
- nieusprawiedliwiona nieobecność w pracy, częste spóźnianie się do pracy, samowolne opuszczanie pracy bez usprawiedliwienia,
- stawienie się do pracy, przebywanie w pracy lub po pracy na terenie zakładu pracy w stanie nietrzeźwości, po spożyciu alkoholu lub narkotyków bądź innych środków działających podobnie do alkoholu,
- spożywanie w czasie pracy lub po pracy na terenie zakładu pracy alkoholu oraz środków o których mowa w pkt 5,
- uporczywe naruszanie przepisów i zasad bhp oraz przepisów ppoż.,
- wykonywanie pracy zarobkowej w okresie orzeczonej w zwolnieniu lekarskim niezdolności do pracy lub zawinione wykorzystywanie zwolnienia lekarskiego od pracy w sposób rażąco niezgodny z jego celem,
- działania lub zachowania uznane w Kodeksie pracy za mobbing,
- rażące zakłócenie porządku i dyscypliny pracy,
- naruszenie tajemnicy państwowej, służbowej oraz w zakresie ochrony danych osobowych lub niedbalstwo w ochronie tych tajemnic,
- rażąco niewłaściwe zachowanie wobec przełożonych, podwładnych, współpracowników lub petentów,
- niepoddawanie się w wyznaczonych terminach okresowym lub kontrolnym badaniom lekarskim, a także nie dostarczenie pracodawcy zaświadczenia lekarskiego wydanego w wyniku przeprowadzonego badania.
§ 13
-
Zabrania się wnoszenia napojów alkoholowych oraz środków działających podobnie do alkoholu na teren Urzędu.
-
W razie uzasadnionego podejrzenia lub stwierdzenia naruszenia przez pracownika obowiązku trzeźwości, bezpośredni przełożony pracownika ma obowiązek nie dopuścić go do wykonywania pracy i przebywania na terenie Urzędu.
-
Bezpośredni przełożony ma obowiązek odsunięcia od pracy pracownika, który spożywał alkohol w czasie pracy lub w miejscu pracy.
-
W razie podejrzenia lub stwierdzenia naruszenia przez pracownika obowiązku trzeźwości, Sekretarz Województwa, Dyrektor Departamentu Organizacyjno – Prawnego lub osoba przez niego upoważniona może zlecić przeprowadzenie badania trzeźwości przez uprawniony do tego organ powołany do ochrony porządku publicznego.
-
Pracownik, któremu zarzucono naruszenie obowiązku trzeźwości może żądać przeprowadzenia badania trzeźwości. Pracownik ma obowiązek poddania się badaniu jeżeli:
- uległ wypadkowi przy pracy i zachodzi uzasadnione podejrzenie, że znajdował się wówczas w stanie nietrzeźwości,
- zostało popełnione przestępstwo lub wykroczenie i zachodzi podejrzenie że przestępstwo lub wykroczenie zostało popełnione po spożyciu alkoholu.
-
Osoba przeprowadzająca kontrolę sporządza protokół kontroli.
-
W razie stwierdzenia stanu po spożyciu alkoholu, pracownik ma obowiązek ponieść koszty badania.
-
Wszystkie dokumenty związane z naruszeniem przez pracownika obowiązku trzeźwości gromadzi Departament Organizacyjno - Prawny.
-
Postanowienia ust. 2-8 stosuje się odpowiednio w razie gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie, że pracownik stawił się do pracy w stanie po użyciu środka działającego podobnie do alkoholu.
§ 14
-
Wobec pracowników za nieprzestrzeganie ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania spóźnień i nieobecności w pracy mogą być stosowane kary:
- kara upomnienia,
- kara nagany.
-
Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości albo w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu lub spożywanie alkoholu lub zażywanie środka działającego podobnie do alkoholu w czasie pracy – pracodawca może zastosować również karę pieniężną.
-
Kara nie może być zastosowana po upływie 2 tygodni od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie 3 miesięcy od dopuszczenia się tego naruszenia, z zastrzeżeniem § 11.
-
Pracodawca stosuje kary po zapoznaniu się z pisemnym wyjaśnieniem pracownika. Jeśli z powodu nieobecności w pracy pracownik nie może złożyć wyjaśnienia, bieg dwutygodniowego terminu nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu do czasu stawienia się pracownika do pracy.
-
Pracownik otrzymuje zawiadomienie o ukaraniu na piśmie wraz z uzasadnieniem. Odpis pisma załącza się do akt osobowych pracownika.
-
Pracownik od udzielonej kary, której zastosowanie nastąpiło z naruszeniem prawa, może wnieść sprzeciw do pracodawcy w terminie 7 dni od dnia zawiadomienia go o ukaraniu.
-
O uwzględnieniu bądź odrzuceniu sprzeciwu decyduje pracodawca, po rozpatrzeniu stanowiska reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej.
§ 15
-
Wszystkie dobra w postaci materialnej i elektronicznej wytworzone przez pracownika z wykorzystaniem zasobów Urzędu, a także sprzęt biurowy, materiały eksploatacyjne, publikacyjne itp. są własnością pracodawcy.
-
Pracownik zobowiązuje się do:
- wykorzystywania adresu Urzędu wyłącznie do celów służbowych,
- wykorzystywania adresów e-mailowych Urzędu (zgodnie z zasadami określonymi w Instrukcji zarządzania systemem informatycznym) wyłącznie do celów służbowych.
-
W Urzędzie prowadzony jest monitoring zawartości nośników danych, w tym dysków twardych komputerów służbowych w celu:
- wykrycia obecności nieautoryzowanego oprogramowania;
- weryfikacji plików chronionych własnością intelektualną;
- weryfikacji plików danych niezwiązanych z wykonywaniem obowiązków służbowych;
-
W tym samym celu w Urzędzie prowadzony jest monitoring poczty elektronicznej przychodzącej i wychodzącej ze służbowego adresu e – mail pracownika oraz strony internetowe odwiedzane przez pracownika w godzinach jego pracy.
-
Zabrania się wnoszenia i używania we współpracy ze sprzętem, urządzeniami i nośnikami danych będących własnością Urzędu, sprzętu, urządzeń i nośników danych, które takiej własności nie stanowią.
-
Pracownicy Urzędu zobowiązani są do noszenia w miejscu pracy indywidualnych kart zbliżeniowych oznaczonych nazwą Urzędu, nazwą departamentu/równorzędnej komórki organizacyjnej, w której pracownik jest zatrudniony, nazwiskiem i imieniem pracownika, stanowiskiem służbowym oraz, na wniosek pracownika – jego fotografią.
§ 16
-
Każdy z pracowników ma prawo do jednakowego dostępu do szkoleń.
-
Dyrektor departamentu/kierownik równorzędnej komórki organizacyjnej wnioskuje w formie pisemnej do Sekretarza Województwa, Dyrektora Departamentu Organizacyjno – Prawnego lub osoby przez niego upoważnionej o przeszkolenie podległych sobie pracowników.
-
Przy wyborze pracownika na szkolenie (kurs, seminarium, konferencję itp.) dyrektor departamentu/kierownik równorzędnej komórki organizacyjnej powinien uwzględnić zakres prac na zajmowanym stanowisku, doświadczenie zawodowe, dotychczasowy udział w szkoleniach oraz ocenę pracownika.
-
Pracownik kierowany przez pracodawcę na szkolenia (kursy, seminaria, konferencje itp.) ma obowiązek doręczyć niezwłocznie do Oddziału kadr i szkolenia oryginał dokumentu potwierdzającego udział w szkoleniu.
-
Kserokopia dokumentu potwierdzającego udział w szkoleniu przechowywana jest w aktach osobowych pracownika.
-
Szczegółowe zasady polityki szkoleniowej w Urzędzie reguluje odrębne zarządzenie.
Rozdział IV
Czas pracy
§ 17
-
Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w siedzibie Urzędu lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. Czas ten powinien być w pełni wykorzystany przez pracownika na wykonywanie obowiązków służbowych.
-
W Urzędzie obowiązuje 8-godzinny dzień pracy od poniedziałku do piątku, z zastrzeżeniem ust. 12 i 14.
-
Nieprzepracowanie przez pracownika dobowego wymiaru czasu pracy będzie traktowane jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych i stanowi podstawę do potrącenia z wynagrodzenia.
-
Pracownicy zatrudnieni w podstawowym systemie czasu pracy zostają objęci ruchomym czasem pracy, z zastrzeżeniem ust. 11 i ust. 13.
-
Czas pracy, o którym mowa w ust. 4 polega na świadczeniu pracy od poniedziałku do piątku, gdzie rozpoczęcie pracy ma miejsce w przedziale godzin od 6:00 do 8:30 a zakończenie pracy po przepracowaniu dobowego wymiaru czasu pracy odpowiednio w przedziale godzin od 14:00 do 16:30, po uzgodnieniu
z bezpośrednim przełożonym, z zastrzeżeniem ust. 6 i ust. 10. -
W podstawowym systemie czasu pracy godziny rozpoczynania i kończenia pracy dla pracowników niepełnosprawnych, których dobowa norma czasu pracy wynosi 7 godzin, a także dla zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy ustalane są indywidualnie przez Marszałka Województwa Podkarpackiego lub Sekretarza Województwa, Dyrektora Departamentu Organizacyjno – Prawnego.
-
W rozkładzie czasu pracy, o którym mowa w ust. 4, ponowne wykonywanie pracy w tej samej dobie pracowniczej nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych.
-
Urząd pracuje w poniedziałki w godzinach 7.30 – 18.00; od wtorku do piątku w godzinach 7.30 – 15.30.
-
Czas pracy pracowników nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym wynoszącym 3 miesiące (styczeń – marzec, kwiecień – czerwiec, lipiec – wrzesień, październik - grudzień).
-
Czas pracy wyznaczonych przez bezpośredniego przełożonego pracowników Biura Informacji o Funduszach Europejskich oraz Oddziału obsługi kancelaryjnej i zarządzania dokumentacją w Departamencie Organizacyjno-Prawnym, wykonujących pracę na stanowiskach związanych z obsługą petentów polega na świadczeniu pracy w taki sposób, że rozpoczęcie pracy ma miejsce w poniedziałki w przedziale godzin od 8:00 do 10:00 a zakończenie pracy po przepracowaniu dobowego wymiaru czasu pracy odpowiednio w przedziale godzin od 16:00 do 18:00, natomiast od wtorku do piątku zgodnie z ust. 5.
-
Pracownicy zatrudnieni na stanowisku portiera, wykonujący pracę w budynku przy Towarnickiego 3a oraz w budynku przy ul. Lubelskiej 4 pracują w podstawowym systemie czasu pracy, od poniedziałku do piątku w pracy zmianowej: I zmiana godz. 6.00 – 14.00, II zmiana w godz. 14.00 – 22.00.
-
Pracownicy zatrudnieni na stanowisku portiera, wykonujący pracę w budynku przy al. Ł. Cieplińskiego 4, pracują od poniedziałku do niedzieli, w równoważnym systemie czasu pracy, w którym czas pracy może być przedłużony do 12 godzin na dobę, przy zachowaniu przeciętnego 40 - godzinnego tygodniowego czasu pracy w przyjętym trzymiesięcznym okresie rozliczeniowym. Planowany rozkład czasu pracy pracownika lub pracowników w okresie rozliczeniowym określa się w harmonogramie obejmującym dany okres rozliczeniowy. Dla portierów mogą być przygotowane harmonogramy obejmujące okres jednego miesiąca. Do przygotowania harmonogramu zobowiązany jest kierownik Oddziału transportowo – gospodarczego w Departamencie Organizacyjno – Prawnym. Harmonogram rozkładu czasu pracy zawiera:
- imię i nazwisko pracownika,
- wskazanie dnia i czasu pracy,
- liczbę godzin pracy,
- dokładne oznaczenie dni wolnych od pracy, ze wskazaniem charakteru tych dni.
Harmonogram stanowi podstawę rozliczenia czasu pracy pracownika. Zmiana harmonogramu dokonywana jest przez osobę przygotowującą harmonogram, która zobowiązana jest informację o zmianie harmonogramu czasu pracy przekazać niezwłocznie pracownikom, których zmiana dotyczy.
-
Pracownicy zatrudnieni na stanowisku sprzątaczki wykonują pracę od poniedziałku do piątku w pracy zmianowej: I zmiana w godzinach 7.00 – 15.00; II zmiana 14.00 – 22.00. Na pisemny wniosek pracownika zatrudnionego na stanowisku sprzątaczki może zostać ustalony indywidualny rozkład jego czasu pracy, w ramach systemu czasu pracy, którym pracownik jest objęty. Decyzję w sprawie indywidualnego rozkładu czasu pracy pracownika podejmuje Marszałek Województwa Podkarpackiego lub z jego upoważnienia Sekretarz Województwa, Dyrektor Departamentu Organizacyjno – Prawnego.
-
Kierowcy wykonują pracę od poniedziałku do piątku, w oparciu o ustalony indywidualny rozkład czasu pracy. Powiadomienie kierowcy przez dyspozytora lub kierownika Oddziału transportowo - gospodarczego o innej godzinie rozpoczęcia pracy niż godz. 7.30 nastąpi osobiście lub telefonicznie, co najmniej 24 godziny przed godziną rozpoczęcia pracy zgodnie z ustalonym harmonogramem czasu pracy. Do kierowców – w zakresie przewidzianym ustawą o czasie pracy kierowców – stosuje się przepisy tej ustawy.
-
Pracownikom przysługuje w każdym tygodniu co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku, obejmującego co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku dobowego.
-
Przez pracę wykonywana w niedzielę lub święto uważa się pracę wykonywaną pomiędzy godziną 00.00 a godziną 24.00 tego dnia.
-
Praca w porze nocnej obejmuje czas pomiędzy godz. 22.00, a godz. 6.00.
-
Do ustalenia czasu pracy kierowców pora nocna obejmuje czas pomiędzy 00.00 a godzina 4.00.
-
W Urzędzie działa elektroniczny system rejestracji czasu pracy zwany dalej ESRCP na zasadach określonych w załączniku Nr 6 do Regulaminu.
§ 18
-
Przy pracach związanych z obsługą petentów oraz w innych przypadkach uzasadnionych organizacją lub rodzajem pracy dla poszczególnych komórek organizacyjnych, grup pracowniczych lub stanowisk pracy mogą być wprowadzane:
- dni pracy, a także godziny rozpoczynania i kończenia pracy inne, niż określone w §17;
- system równoważnego czasu pracy;
- praca zmianowa.
-
Ustalając system i rozkład czasu pracy uwzględnia się przysługujący pracownikowi odpoczynek dobowy i tygodniowy.
-
Zasady określone w ust. 1 wprowadza się w drodze zarządzenia Marszałka Województwa Podkarpackiego, po uzgodnieniu z organizacjami związkowymi. Zarządzenie podaje się z dwutygodniowym wyprzedzeniem do wiadomości pracowników w sposób przyjęty w Urzędzie. Fakt zapoznania się z zarządzeniem pracownicy potwierdzają w formie pisemnej. Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od podania do wiadomości pracownikom.
§ 19
-
Jeżeli wymagają tego potrzeby Urzędu, pracownik, na polecenie przełożonego, po uzyskaniu zgody Sekretarza Województwa, Dyrektora Departamentu Organizacyjno – Prawnego lub osoby przez niego upoważnionej, wykonuje pracę w godzinach nadliczbowych, w tym w wyjątkowych przypadkach także w porze nocnej oraz w niedziele i święta. Polecenie pracy w godzinach nadliczbowych ma formę pisemną – jak w załączniku nr 4 do Regulaminu i jest przekazywane do Oddziału kadr i szkolenia w Departamencie Organizacyjno - Prawnym wraz z pozostałą dokumentacją dotyczącą czasu pracy danego pracownika. O zgodę Sekretarza Województwa, Dyrektora Departamentu Organizacyjno – Prawnego lub osoby przez niego upoważnionej na pracę w godzinach nadliczbowych występuje dyrektor departamentu/kierownik równorzędnej komórki organizacyjnej, której pracownikom zlecono pracę w godzinach nadliczbowych, nie później niż do godziny 15.00 w dniu, w którym praca ta ma zostać wykonana.
-
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do kobiet w ciąży oraz, bez ich zgody, do pracowników sprawujących pieczę nad osobami wymagającymi stałej opieki lub opiekujących się dziećmi w wieku do ośmiu lat.
-
Pracownikowi za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych przysługuje, według jego wyboru, wynagrodzenie albo czas wolny w tym samym wymiarze, z tym że wolny czas, na wniosek pracownika, może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu.
-
Praca w godzinach nadliczbowych nie może mieć charakteru pracy planowanej.
-
Liczba godzin nadliczbowych pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy nie może przekroczyć:
-
- pięciu godzin na dobę;
- średnio ośmiu godzin tygodniowo w przyjętym trzymiesięcznym okresie rozliczeniowym.
-
Ustala się limit godzin nadliczbowych w roku kalendarzowym: 416 godzin dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach obsługi (portier, kierowca, konserwator), dla pozostałych pracowników – 150 godzin.
-
Pracownikowi, który wykonywał pracę w dniu wolnym od pracy wynikającym z rozkładu czasu pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, przysługuje w zamian inny dzień wolny od pracy udzielony do końca okresu rozliczeniowego, w terminie uzgodnionym z pracownikiem.
-
Pracownikowi, wykonującemu pracę w niedziele i święta, przysługuje inny dzień wolny od pracy: - w zamian za pracę w niedzielę – w okresie 6 dni kalendarzowych poprzedzających lub następujących po takiej niedzieli, a jeśli jest to niemożliwe – do końca okresu rozliczeniowego; - w zamian za pracę w święto – do końca okresu rozliczeniowego.
-
Osoba kierująca pracownikami zobowiązana jest do sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem ust. 7-8 oraz prawidłowością rozliczania czasu pracy podległych sobie pracowników.
-
Zbiorcza informacja o wykonywaniu pracy w godzinach nadliczbowych, spóźnieniach, wyjściach w sprawach osobistych i odpracowaniu tych spóźnień i wyjść oraz wyjściach, o których mowa w § 31 ust. 4 przez pracowników departamentu lub komórki równorzędnej, składana jest do Oddziału kadr i szkolenia w Departamencie Organizacyjno – Prawnym, w terminie do 5 dnia każdego kolejnego miesiąca za miesiąc poprzedzający. Wzór informacji stanowi załącznik nr 5 do niniejszego Regulaminu.
-
Dokumentacja związana z ewidencją czasu pracy (lista obecności pracowników departamentu, rejestr urlopów i delegacji służbowych, ewidencja wyjść pracowników departamentu w godzinach pracy), w tym również dokumentacja potwierdzająca wykonywanie pracy w godzinach nadliczbowych przez pracowników departamentu prowadzona jest w sekretariatach departamentów lub komórek równorzędnych. Osobą odpowiedzialną za prawidłowe i rzetelne prowadzenie ww. dokumentacji w ramach departamentu lub komórki równorzędnej oraz terminowe przekazywanie wymaganych dokumentów do Oddziału kadr i szkolenia jest dyrektor departamentu/kierownik równorzędnej komórki organizacyjnej. Oryginały list obecności wraz z dokumentami usprawiedliwiającymi nieobecność w pracy przykazywane są do Oddziału kadr i szkolenia w terminie do 5 dnia każdego kolejnego miesiąca za miesiąc poprzedzający.
-
Rozliczenie czasu pracy pracowników Urzędu jest prowadzone w Oddziale kadr i szkolenia. Pracownik ma prawo wglądu do dokumentacji dotyczącej jego czasu pracy.
§ 20
Pracownikowi, którego dobowy wymiar czasu pracy wynosi co najmniej 6 godzin przysługuje 20 minutowa przerwa w pracy wliczana do czasu pracy. W czasie przerwy pracownik zobowiązany jest pozostawać na terenie budynku, w którym pracodawca wyznaczył mu miejsce pracy.
§ 21
-
Pracownik jest zobowiązany do punktualnego rozpoczynania i kończenia pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy. Ustala się następujący sposób potwierdzania przez pracowników przybycia do pracy i obecności w pracy:
- pracownicy po przyjściu do pracy, przed ustaloną godziną jej rozpoczęcia, potwierdzają przybycie w ESRCP poprzez naciśnięcie przycisku START i przyłożenie indywidualnej elektronicznej karty zbliżeniowej do czytnika oraz podpisują listę obecności,
- miejsce wyłożenia listy obecności ustala dyrektor departamentu/ równorzędnej komórki organizacyjnej,
- dyrektorzy departamentów, kierownicy równorzędnych komórek organizacyjnych, a także pracownicy kierujący wieloosobowymi stanowiskami pracy czuwają nad prawidłowym tokiem pracy w ciągu dnia,
-
Za prawidłowe i zgodne ze stanem faktycznym rejestrowanie obecności pracowników odpowiadają dyrektorzy departamentów, kierownicy równorzędnych komórek organizacyjnych.
§ 22
Marszałek Województwa Podkarpackiego może, ustalić określony dzień tygodnia dniem wolnym od pracy za odpracowaniem w ustaloną sobotę danego miesiąca, zaś w szczególnie uzasadnionych przypadkach, nie więcej niż jeden dzień w danym roku kalendarzowym, Marszałek Województwa Podkarpackiego może ustalić dniem wolnym od pracy bez odpracowania.
Rozdział V
Zasady usprawiedliwiania nieobecności w pracy i spóźnień do pracy
§ 23
Przyczynami usprawiedliwiającymi nieobecność pracownika w pracy są zdarzenia i okoliczności określone przepisami prawa pracy, które uniemożliwiają stawienie się pracownika do pracy i jej świadczenie.
§ 24
-
O niemożności stawienia się do pracy z przyczyny z góry wiadomej pracownik powinien uprzedzić dyrektora departamentu/ kierownika równorzędnej komórki organizacyjnej.
-
Dyrektor departamentu/kierownik równorzędnej komórki organizacyjnej o niemożności stawienia się do pracy z przyczyny z góry wiadomej powinien uprzedzić Sekretarza Województwa, Dyrektora Departamentu Organizacyjno – Prawnego.
-
W razie niestawienia się do pracy, poza przypadkami określonymi w ust. 1, pracownik jest obowiązany zawiadomić dyrektora departamentu/ kierownika równorzędnej komórki organizacyjnej, zaś dyrektor departamentu/kierownik równorzędnej komórki organizacyjnej Sekretarza Województwa, Dyrektora Departamentu Organizacyjno – Prawnego o przyczynie nieobecności i przewidywanym czasie jej trwania pierwszego dnia nieobecności w pracy, nie później jednak niż w dniu następnym, osobiście lub przez inne osoby, telefonicznie lub za pośrednictwem innego środka łączności albo drogą pocztową. W przypadku zawiadomienia pocztą, za datę zawiadomienia uważa się datę stempla pocztowego.
-
Niedotrzymanie terminu, o którym mowa w ust. 3, jest usprawiedliwione, jeżeli pracownik ze względu na szczególne okoliczności, zwłaszcza jego obłożną chorobę połączoną z brakiem lub nieobecnością domowników albo inne zdarzenie losowe, nie mógł zawiadomić o przyczynie nieobecności. Po ustaniu przyczyn uniemożliwiających terminowe zawiadomienie przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§ 25
-
Pracownik jest obowiązany usprawiedliwić nieobecność w pracy lub spóźnienie się do pracy przedstawiając dowody usprawiedliwiające nieobecność, najpóźniej z chwilą przystąpienia do pracy po ustaniu przyczyny nieobecności. Dowodami usprawiedliwiającymi spóźnienie do pracy lub nieobecność w pracy są:
- zaświadczenie lekarskie o czasowej niezdolności do pracy, wystawione zgodnie z przepisami o orzekaniu o czasowej niezdolności do pracy,
- decyzja właściwego państwowego inspektora sanitarnego, wydana zgodnie z przepisami o zwalczaniu chorób zakaźnych w razie odosobnienia pracownika z przyczyn przewidzianych tymi przepisami,
- oświadczenie pracownika - w razie zaistnienia okoliczności uzasadniających konieczność sprawowania przez pracownika osobistej opieki nad zdrowym dzieckiem do lat 8 z powodu nieprzewidzianego zamknięcia żłobka, przedszkola lub szkoły, do której dziecko uczęszcza,
- imienne wezwanie pracownika do osobistego stawienia się, wystosowane przez organ właściwy w sprawach powszechnego obowiązku obrony, organ administracji rządowej lub samorządu terytorialnego, sąd, prokuraturę, Policję, lub organ prowadzący postępowanie w sprawach o wykroczenia - w charakterze strony lub świadka w postępowaniu prowadzonym przed tymi organami, zawierający adnotację potwierdzającą stawienie się pracownika na to wezwanie,
- oświadczenie pracownika potwierdzające odbycie podróży służbowej w godzinach nocnych, zakończonej w takim czasie, że do rozpoczęcia pracy nie upłynęło 8 godzin, w warunkach uniemożliwiających odpoczynek nocny.
-
W przypadku spóźnienia się do pracy, pracownik powinien niezwłocznie zgłosić się do dyrektora departamentu/ kierownika równorzędnej komórki organizacyjnej, celem usprawiedliwienia spóźnienia, zaś dyrektor departamentu/kierownik równorzędnej komórki organizacyjnej o przyczynie swojego spóźnienia powinien zawiadomić Sekretarza Województwa, Dyrektora Departamentu Organizacyjno – Prawnego. Czas spóźnienia przekraczający 15 minut, wymaga pisemnego usprawiedliwienia.
§ 26
Czas nieobecności w pracy z powodu spóźnienia, pracownik powinien odpracować w tym samym dniu lub w terminie uzgodnionym z dyrektorem departamentu/kierownikiem równorzędnej komórki organizacyjnej. Dyrektor departamentu/ kierownik równorzędnej komórki organizacyjnej czas nieobecności w pracy z powodu spóźnienia powinien odpracować w terminie uzgodnionym z Sekretarzem Województwa, Dyrektorem Departamentu Organizacyjno – Prawnego.
§ 27
-
Dyrektor departamentu/kierownik równorzędnej komórki organizacyjnej uznaje za usprawiedliwione bądź nieusprawiedliwione nieprzybycie pracownika do pracy, spóźnienie się, bądź przedwczesne jej opuszczenie.
-
W przypadku przeprowadzania kontroli dyscypliny pracy o uznaniu za usprawiedliwione albo nieusprawiedliwione nieprzybycie pracownika do pracy, spóźnienie się bądź przedwczesne jej opuszczenie decyduje Sekretarz Województwa, Dyrektor Departamentu Organizacyjno – Prawnego.
-
W stosunku do dyrektorów departamentów/kierowników równorzędnych komórek organizacyjnych decyzję w sprawach określonych w ust. 1 podejmuje Sekretarz Województwa, Dyrektor Departamentu Organizacyjno – Prawnego.
-
W przypadku wystąpienia sporu co do zasadności uznania w sprawach, o których mowa w ust. 1,2 i 3 decyzję podejmuje Marszałek Województwa Podkarpackiego.
-
Pracownik nie zachowuje prawa do wynagrodzenia za czas nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy, a także za czas nieobecności usprawiedliwionej, jeżeli odrębne przepisy nie przewidują prawa do wynagrodzenia.
Rozdział VI
Urlopy i zwolnienia od pracy
§ 28
Pracownikom przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu wypoczynkowego w wymiarze i na zasadach określonych w Kodeksie pracy, a także w innych przepisach szczególnych.
§ 29
-
Urlopy wypoczynkowe udzielane są zgodnie z planem urlopów. Urlopu pracownikowi udziela dyrektor departamentu/ kierownik równorzędnej komórki organizacyjnej, a dyrektorowi departamentu/kierownikowi równorzędnej komórki organizacyjnej Marszałek Województwa Podkarpackiego lub Sekretarz Województwa, Dyrektor Departamentu Organizacyjno – Prawnego albo osoba upoważniona przez Marszałka Województwa Podkarpackiego.
-
Udzielenie pracownikowi urlopu wypoczynkowego następuje poprzez:
- wyrażenie pisemnej zgody przez osoby uprawnione na wniosku urlopowym złożonym przez pracownika lub
- pisemne poinformowanie pracownika o terminie urlopu udzielonego mu w okresie wypowiedzenia.
-
Dyrektorzy departamentów/ kierownicy równorzędnych komórek organizacyjnych do 15 grudnia każdego roku opracowują projekty planów urlopów wypoczynkowych na przyszły rok, biorąc pod uwagę wnioski pracowników i konieczność zapewnienia normalnego toku pracy. Po ich zatwierdzeniu przez Marszałka Województwa Podkarpackiego lub Sekretarza Województwa, Dyrektora Departamentu Organizacyjno – Prawnego stają się obowiązującym planem urlopów pracowników na dany rok.
-
Pracodawca jest obowiązany udzielić pracownikowi urlopu wypoczynkowego w tym roku kalendarzowym, w którym pracownik uzyskał do niego prawo.
-
Pracodawca jest obowiązany udzielić na żądanie pracownika, w terminie przez niego wskazanym, nie więcej niż 4 dni urlopu w każdym roku kalendarzowym. Pracownik zgłasza żądanie udzielenia urlopu najpóźniej w dniu rozpoczęcia urlopu do godziny 8.30.
-
Przesunięcie terminu urlopu wypoczynkowego może nastąpić na wniosek pracownika umotywowany ważnymi przyczynami. Przesunięcie terminu urlopu może nastąpić także z powodu szczególnych potrzeb Urzędu, jeżeli nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy.
-
Odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego może nastąpić tylko w przypadkach określonych w Kodeksie pracy.
-
Decyzje w sprawach przesunięcia terminu urlopu wypoczynkowego na wniosek pracownika, a także ze względu na potrzeby pracodawcy, podejmują dyrektorzy departamentów/ kierownicy równorzędnych komórek organizacyjnych, a w odniesieniu do dyrektorów departamentów/kierowników równorzędnych komórek organizacyjnych Marszałek Województwa Podkarpackiego lub Sekretarz Województwa, Dyrektor Departamentu Organizacyjno – Prawnego.
-
Po wyrażeniu zgody przez organizacje związkowe nie ustala się planu urlopów. W takim przypadku Marszałek Województwa Podkarpackiego lub Sekretarz Województwa, Dyrektor Departamentu Organizacyjno – Prawnego ustala termin urlopu dyrektorów departamentów/kierowników równorzędnych komórek organizacyjnych po porozumieniu z nimi, a dyrektorzy departamentów/kierownicy równorzędnych komórek organizacyjnych ustalają terminy urlopów podległych pracowników – po porozumieniu z pracownikami.
-
Urlop wypoczynkowy niewykorzystany w danym roku kalendarzowym powinien być wykorzystany najpóźniej do dnia 30 września następnego roku kalendarzowego; nie dotyczy to części urlopu udzielanego na żądanie pracownika.
-
Za terminową realizację planów urlopowych w departamentach odpowiadają dyrektorzy departamentów/ kierownicy równorzędnych komórek organizacyjnych, zaś za terminową realizację planów urlopowych dyrektorów departamentów/kierowników równorzędnych komórek organizacyjnych odpowiada Sekretarz Województwa, Dyrektor Departamentu Organizacyjno – Prawnego.
-
Pracownikowi przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy, w wymiarze 2 dni albo 16 godzin, z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem, jeżeli jest niezbędna natychmiastowa obecność pracownika. W okresie tego zwolnienia od pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia w wysokości połowy wynagrodzenia.
-
Pracownikowi przysługuje w ciągu roku kalendarzowego urlop opiekuńczy, w wymiarze 5 dni, w celu zapewnienia osobistej opieki lub wsparcia osobie będącej członkiem rodziny lub zamieszkującej w tym samym gospodarstwie domowym, która wymaga opieki lub wsparcia z poważnych względów medycznych, bez prawa do wynagrodzenia.
§ 30
Zasady zwolnień od pracy określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy oraz inne obowiązujące przepisy prawa.
Rozdział VII
Uprawnienia pracownika niepełnosprawnego
§ 31
-
Czas pracy osoby niepełnosprawnej nie może przekraczać 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo, natomiast czas pracy osoby niepełnosprawnej zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności nie może przekraczać 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo. Osoba niepełnosprawna nie może być zatrudniona w porze nocnej i w godzinach nadliczbowych.
-
Norm czasu pracy określonych w ust. 1 nie stosuje się do osób zatrudnionych przy pilnowaniu oraz gdy, na wniosek osoby zatrudnionej, lekarz przeprowadzający badania profilaktyczne pracowników Urzędu lub w razie jego braku lekarz sprawujący opiekę nad osobą niepełnosprawną wyda na to zgodę.
-
Osoba niepełnosprawna ma prawo do dodatkowej 15-minutowej (wliczonej do czasu pracy) przerwy w pracy na gimnastykę usprawniającą lub wypoczynek.
-
Osobie niepełnosprawnej zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności przysługują następujące uprawnienia:
- dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 10 dni roboczych w roku kalendarzowym, przy czym prawo do pierwszego urlopu dodatkowego przysługiwać będzie po przepracowaniu jednego roku po dniu zaliczenia do stopnia niepełnosprawności,
- zwolnienie od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia w celu wykonania badań specjalistycznych, zabiegów leczniczych lub usprawniających, a także w celu uzyskania zaopatrzenia ortopedycznego lub jego naprawy, jeżeli czynności te nie mogą być wykonane poza godzinami pracy (wzór wniosku zwolnienia od pracy stanowi załącznik Nr 10 do Regulaminu),
- prawo do zwolnienia od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia w wymiarze do 21 dni roboczych w celu uczestniczenia w turnusie rehabilitacyjnym, nie częściej niż raz w roku.
-
Wniosek o zwolnienie od pracy, w celu wykonania badań specjalistycznych, zabiegów leczniczych lub usprawniających, a także w celu uzyskania zaopatrzenia ortopedycznego lub jego naprawy należy uwzględnić w zbiorczej informacji, o której mowa w § 19 ust. 10.
Rozdział VIII
Wypłata wynagrodzeń
§ 32
-
Wypłata wynagrodzenia za pracę następuje co miesiąc z dołu, w 28 dniu każdego miesiąca, na wskazany przez pracownika rachunek płatniczy, chyba że pracownik złożył pisemny wniosek o wypłatę wynagrodzenia do rąk własnych. Jeżeli 28 dzień miesiąca przypada w dniu wolnym od pracy, termin wypłaty przypada w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym dzień wolny od pracy.
-
Wypłata innych świadczeń pieniężnych wynikających ze stosunku pracy następuje niezwłocznie po nabyciu przez pracownika prawa do tego świadczenia.
Rozdział IX
Nagrody i wyróżnienia
§ 33
Pracownikom, którzy wzorowo wypełniają obowiązki, wykazują inicjatywę w pracy, dążą do usprawnienia metod pracy, mogą być przyznane nagrody i wyróżnienia. Nagrody i wyróżnienia przyznaje Marszałek Województwa Podkarpackiego.
Rozdział X
Uprawnienia pracowników związane z rodzicielstwem
§ 34
Uprawnienia związane z rodzicielstwem, ochrona kobiet w ciąży i matek karmiących określa załącznik nr 1 do Regulaminu.
Rozdział XI
Bezpieczeństwo i higiena pracy
§ 35
- Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bhp w zakładzie pracy. Społeczną kontrolę przestrzegania prawa pracy, w tym przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy sprawuje Społeczna Inspekcja Pracy.
- Organizacje związkowe sprawują kontrolę nad przestrzeganiem prawa pracy oraz uczestniczą, na zasadach określonych odrębnymi przepisami w nadzorze nad przestrzeganiem przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. W szczególności pracodawca jest obowiązany:
- organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
- zapewniać przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń,
- reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy,
- zapewnić rozwój spójnej polityki zapobiegającej wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym uwzględniającej zagadnienia techniczne, organizację pracy, warunki pracy, stosunki społeczne oraz wpływ czynników środowiska pracy,
- uwzględniać ochronę zdrowia młodocianych, pracownic w ciąży lub karmiących dziecko piersią oraz pracowników niepełnosprawnych w ramach podejmowanych działań profilaktycznych,
- zapewniać wykonanie nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy,
- zapewniać wykonanie zaleceń inspektora ds. bhp.
- Pracodawca oraz osoby kierujące pracownikami są obowiązani znać w zakresie niezbędnym do wykonywania ciążących na nich obowiązków przepisy o ochronie pracy, w tym przepisy i zasady bhp. Osoba kierująca pracownikami jest obowiązana:
- organizować stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasadami bhp,
- dbać o sprawność środków ochrony indywidualnej oraz ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem,
- organizować, przygotowywać i prowadzić prace, uwzględniając zabezpieczenie pracowników przed wypadkami przy pracy, chorobami zawodowymi i innymi chorobami związanymi z warunkami środowiska pracy,
- dbać o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i wyposażenia technicznego, a także o sprawność środków ochrony zbiorowej i ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem,
- egzekwować przestrzeganie przez pracowników przepisów i zasad bhp,
- zapewniać wykonanie zaleceń lekarza sprawującego opieka zdrowotną nad pracownikami.
§ 36
Przestrzeganie przepisów i zasad bhp jest podstawowym obowiązkiem pracownika. W szczególności pracownik jest obowiązany:
- znać przepisy i zasady bhp, brać udział w szkoleniu i instruktażu z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym,
- wykonywać prace w sposób zgodny z przepisami i zasadami bhp oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych,
- dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy,
- stosować środki ochrony zbiorowej, a także używać przydzielonych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ich przeznaczeniem,
- poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim i stosować się do wskazań lekarskich,
- niezwłocznie zawiadomić przełożonego o zauważonym wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia o grożącym im niebezpieczeństwie,
- współdziałać z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.
§ 37
W razie, gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bhp i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi niebezpieczeństwem innym osobom, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.
§ 38
Organem doradczym i opiniodawczym w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy jest Komisja Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, powołana przez Marszałka Województwa.
§ 39
- Wszyscy nowo zatrudnieni pracownicy, a także studenci odbywający praktyki, uczniowie szkół zawodowych, odbywający praktyczną naukę zawodu oraz stażyści – przed dopuszczeniem do wykonywania pracy podlegają szkoleniu wstępnemu w dziedzinie bhp.
- Fakt odbycia szkolenia wstępnego pracownik potwierdza własnoręczny podpisem w karcie szkolenia wstępnego, która jest przechowywana w aktach osobowych pracownika.
- Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych podlegają obowiązkowym szkoleniom okresowym w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów ochrony przeciwpożarowej, których częstotliwość i czas trwania określają przepisy prawa.
- Szkolenie okresowe nie jest wymagane w przypadku pracownika na stanowisku administracyjno-biurowym, gdy rodzaj przeważającej działalności pracodawcy w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej znajduje się w grupie działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, chyba, że z oceny ryzyka wynika, że jest to konieczne. Pracownicy, którzy pobierają odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej podlegają szkoleniom okresowy w dziedzinie bhp.
- Ukończenie przez pracownika szkolenia okresowego w zakresie bhp potwierdza się zaświadczeniem. Odpis zaświadczenia przechowywany jest w aktach osobowych pracownika.
- W trakcie wstępnego szkolenia w dziedzinie bhp pracownik jest informowany ustnie o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną przez niego pracą. Fakt zapoznania się pracownika z oceną ryzyka zawodowego pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem na oświadczeniu/informacji o zapoznaniu się z oceną ryzyka zawodowego związaną z wykonywaną pracą. Ww. oświadczenie/informacja jest przechowywana w aktach osobowych pracownika.
- W przypadku aktualizacji dokumentacji oceny ryzyka zawodowego, przekazywana jest ona poszczególnym pracownikom do zapoznania w formie pisemnej. Fakt zapoznania pracownika z ww. dokumentacją pracownik potwierdza poprzez podpisanie oświadczenia o zapoznaniu się z dokumentacją oceny ryzyka zawodowego, które przechowywane jest przez Wieloosobowe stanowisko ds. BHP.
§ 40
- Pracownicy podlegają okresowym badaniom lekarskim oraz badaniom kontrolnym.
- W przypadku niezdolności do pracy trwającej dłużej niż 30 dni, spowodowanej chorobą, pracownik podlega ponadto kontrolnym badaniom lekarskim w celu ustalenia zdolności do wykonywania pracy na dotychczasowym stanowisku.
- Okresowe badania lekarskie oraz badania kontrolne są przeprowadzone na koszt pracodawcy.
§ 41
- Pracownik nie może być dopuszczony do pracy bez środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego przewidzianych do stosowania na danym stanowisku pracy oraz bez aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku.
- Zasady przydziału środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego określa się w drodze odrębnego zarządzenia Marszałka, po uzgodnieniu z organizacjami związkowymi na zasadach i w trybie określonym, jak dla Regulaminu Pracy.
§ 42
Wykaz prac wzbronionych kobietom, stanowi załącznik Nr 7 do Regulaminu.
Rozdział XII
Obsługa interesantów
§ 43
-
Przyjmowanie stron i interesantów w departamentach odbywa się codziennie w godzinach pracy Urzędu. Dyrektorzy departamentów/kierownicy równorzędnych komórek organizacyjnych ponoszą odpowiedzialność za należytą organizację przyjmowania interesantów i w tym celu wydają odpowiednie polecenia służbowe.
-
Posłowie na Sejm, senatorowie Rzeczypospolitej Polskiej oraz radni Województwa Podkarpackiego w sprawach związanych z wykonywaniem ich mandatów powinni być przyjmowani w pierwszej kolejności.
Rozdział XIII
Przepisy porządkowe
§ 44
-
Pracownik zachowuje drogę służbową we wszystkich sprawach wymagających podjęcia decyzji wykraczających poza zakres jego kompetencji.
-
We wzajemnych stosunkach pomiędzy pracownikiem i przełożonym obowiązuje życzliwość, dotrzymywanie dokonanych uzgodnień, przekazywanie uwag w bezpośrednim kontakcie.
§ 45
-
Wyjście pracownika z Urzędu w czasie godzin pracy może się odbywać w celu służbowym lub prywatnym (osobistym), za zgodą dyrektora departamentu/kierownika równorzędnej komórki organizacyjnej lub osoby przez niego upoważnionej. Każde wyjście pracownika powinno być zarejestrowane w ESRCP. Wyjście służbowe powinno być również ewidencjonowane w ewidencji wyjść w godzinach służbowych znajdującej się w sekretariacie komórki organizacyjnej.
-
Wyjście pracownika z Urzędu w czasie godzin pracy pełniącego funkcję w organizacji związkowej może się odbywać za pisemnym zawiadomieniem dyrektora departamentu/kierownika równorzędnej komórki organizacyjnej lub osoby przez niego upoważnionej wg wzoru stanowiącego załącznik nr 8 do Regulaminu oraz zarejestrowaniem tego faktu w ESRCP.
-
Wyjście dyrektora departamentu lub kierownika komórki równorzędnej w sprawach służbowych winno zostać odnotowane w ewidencji wyjść w godzinach służbowych oraz zarejestrowane w ESRCP.
-
Zgoda dyrektora departamentu/kierownika równorzędnej komórki organizacyjnej na wyjście pracownika w sprawach osobistych powinna mieć formę pisemną. Wzór ww. zgody stanowi załącznik nr 9 do Regulaminu. Po uzyskaniu zgody dyrektora departamentu/kierownika równorzędnej komórki organizacyjnej, wnioski o wyrażenie zgody na wyjście pracownika w sprawach osobistych gromadzone są w sekretariacie komórki organizacyjnej celem uwzględnienia go w rozliczeniu czasu pracy pracownika.
-
Wyjście dyrektora departamentu/ kierownika równorzędnej komórki organizacyjnej w czasie godzin pracy w celu prywatnym (osobistym) może odbywać się po poinformowaniu o tym fakcie Sekretarza Województwa, Dyrektora Departamentu Organizacyjno – Prawnego.
-
Pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia za czas zwolnienia od pracy, o którym mowa w ust. 4, jeśli czas ten odpracował w terminie uzgodnionym z bezpośrednim przełożonym, nie później niż do końca okresu rozliczeniowego, w którym miało miejsce wyjście w sprawach osobistych.
-
Odpracowywanie spóźnień i wyjść w sprawach osobistych odbywa się w taki sposób, aby wyjścia i spóźnienia równe lub krótsze niż pół godziny były odpracowywane jednorazowo, zaś dłuższe mogą być odpracowywane w ciągu kilku dni, w przyjętym okresie rozliczeniowym, jednak odpracowanie takiego wyjścia nie może odbywać się w odcinkach czasu krótszych niż pół godziny jednorazowo.
-
Za prawidłowe rozliczanie wyjść w sprawach osobistych, przez podległych sobie pracowników odpowiada dyrektor departamentu/kierownik równorzędnej komórki
-
Pracownik, który otrzymał kartę obiegową, przed uzyskaniem podpisu w części dotyczącej ewidencji czasu pracy zobowiązany jest wykazać, iż wszystkie wyjścia w sprawach osobistych w bieżącym okresie rozliczeniowym zostały przez niego odpracowane.
§ 46
Marszałek Województwa Podkarpackiego oraz Sekretarz Województwa, Dyrektor Departamentu Organizacyjno – Prawnego przyjmują pracowników w sprawach skarg i wniosków w poniedziałki każdego tygodnia w godzinach od 14.00 do 15.00. W przypadku gdy na ustalony dzień przyjęć przypada dzień wolny od pracy, dniem przyjęć staje się najbliższy dzień pracy. W razie nieobecności w wyżej wymienionych godzinach urzędowania Marszałka Województwa Podkarpackiego lub Sekretarza Województwa, Dyrektora Departamentu Organizacyjno – Prawnego pracownicy będą przyjmowani w uzgodnionym wcześniej innym terminie.
§ 47
-
W celu zabezpieczenia pomieszczeń i urządzeń pracy ustala się następujące zasady postępowania:
- wynoszenie przez pracowników przedmiotów stanowiących własność Urzędu może nastąpić wyłącznie na podstawie pisemnego zezwolenia dyrektora Departamentu Organizacyjno – Prawnego bądź osoby przez niego upoważnionej,
- po zakończeniu pracy pracownicy zabezpieczają będące w pomieszczeniach biurowych dokumenty i urządzenia, zamykają szafy i biurka, po czym zamykają pomieszczenia, a klucze przechowują w miejscach do tego wyznaczonych. Wynoszenie kluczy od pomieszczeń biurowych jest zabronione.
-
W Urzędzie obowiązuje ewidencjonowanie przez wyznaczoną osobę, wydawania i zdawania kluczy uprawnionym pracownikom.
-
Za uprawnionego pracownika należy rozumieć osobę korzystającą z pomieszczenia (pomieszczeń) o danym numerze lub osobę upoważnioną do odbioru kluczy przez Dyrektora Departamentu Organizacyjno – Prawnego.
§ 48
-
W celu zapewnienia bezpieczeństwa mienia oraz osób przebywających na terenie Urzędu stosowany jest monitoring wizyjny, polegający na rejestrowaniu obrazu przez zamontowane w Urzędzie kamery. Miejsca umieszczenia kamer są odpowiednio oznakowane.
-
Zasięg monitoringu wizyjnego obejmuje teren i pomieszczenia Urzędu, w szczególności:
- bramy wjazdowe,
- teren zewnętrzny,
- korytarze,
- sale konferencyjne,
- sala audytoryjna;
- serwerownie.
-
Monitoring wizyjny nie obejmuje pomieszczeń sanitarnych, pomieszczeń socjalnych, pokoi biurowych oraz pomieszczeń udostępnionych organizacjom związkowym.
-
Monitoring wizyjny polega na rejestracji obrazu, bez utrwalania dźwięku.
-
Dostęp do nagrań obrazu mają tylko upoważnione osoby.
-
Nagrania obrazu przetwarza się wyłącznie do celów, do których zostały zebrane i przechowuje przez okres nie przekraczający 1 miesiąca od dnia nagrania, z wyjątkiem sytuacji, gdy nagrania obrazu stanowią dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie przepisów prawa, lub pracodawca powziął wiadomość, iż mogą one taki dowód stanowić; wówczas termin przechowywania nagrań ulega przedłużeniu do czasu prawomocnego zakończenia postępowania.
-
Po upływie okresu wskazanego w ust. 6, uzyskane w wyniku monitoringu wizyjnego nagrania obrazu zawierające dane osobowe podlegają zniszczeniu, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
-
Szczegółowy zakres i sposób monitoringu wizyjnego określa odrębne zarządzenie Marszałka Województwa Podkarpackiego.
§ 49
-
Fakt zakończenia pracy w danym dniu potwierdza się w ESRCP poprzez naciśnięcie przycisku KONIEC na terminalu i przyłożenie do terminala indywidualnej elektronicznej karty zbliżeniowej.
-
Przebywanie w pomieszczeniach biurowych poza godzinami służbowymi w celu odpracowania wyjścia w sprawach osobistych, odpracowania spóźnienia, wykonania pracy w godzinach nadliczbowych, jest możliwe po uprzednim poinformowaniu Sekretarza Województwa, Dyrektora Departamentu Organizacyjno – Prawnego. Informacja w tej sprawie składana jest poprzez elektroniczny formularz zgłoszeniowy, nie później niż do godziny 15.00 w dniu, w którym pracownik zamierza przebywać w pomieszczeniach biurowych po godzinach służbowych, zaś w przypadku, gdy zamierza przebywać w pomieszczeniach biurowych przed rozpoczęciem godzin służbowych, informację w tej sprawie składa do godziny 15.00 dnia poprzedzającego fakt przebywania. Przebywanie pracowników w Urzędzie poza godzinami pracy może mieć miejsce tylko w uzasadnionych przypadkach, po uzyskaniu zgody bezpośredniego przełożonego.
§ 50
Pracownik obowiązany jest zawiadomić niezwłocznie Oddział kadr i szkolenia o wszelkich zmianach:
- w zakresie danych osobowych,
- miejsca zamieszkania,
- dotyczących stanu rodzinnego warunkującego nabycie lub utratę prawa do pobierania świadczeń z ubezpieczenia społecznego oraz uprawnień pracowniczych,
- dotyczących wykonywania powszechnego obowiązku obrony.
Rozdział XIV
Przepisy końcowe
§ 51
Wszelkie zmiany w treści niniejszego Regulaminu będą wprowadzone w trybie przewidzianym dla wprowadzenia regulaminu pracy.
- Uprawnienia pracowników związane z rodzicielstwem, ochrona kobiet w ciąży i matek karmiących - plik docx,22.41 KB
- Oświadczenie o zamiarze podjęcia albo wykonywania dodatkowego zatrudnienia lub wykonywania innych zajęć (poza pracą w Urzędzie) przez pracownika - plik docx,14.78 KB
- Oświadczenie - plik docx14.49 KB
- Polecenie wykonania pracy w godzinach nadliczbowych - plik docx12.87 KB
- Rozliczenie czasy pracy - plik docx23.62 KB
- Regulamin posługiwania się elektronicznym systemem rejestracji czasu pracy ESRCP w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie - plik docx,19.54 KB
- Wykaz prac wzbronionych kobietom - plik docx29.96 KB
- Powiadomienie o konieczności wykonywania obowiązków w organizacji związkowej - plik docx12.89 KB
- Wniosek o zwolnienie od pracy i wyjście w sprawach osobistych - plik docx12.96 KB
- Wniosek o zwolnienie od pracy i wyjście w sprawach osobistych na podstawie art.20 ust 2 pkt 2 - plik docx14.41 KB