ZARZĄDZENIE NR 37 /2025
MARSZAŁKA WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO
z dnia 16 kwietnia 2025 r.
w sprawie wprowadzenia „Regulaminu tworzenia dokumentów
dostępnych cyfrowo i zasad ich publikacji na stronach internetowych Urzędu
oraz audytu i realizacji planu działań pod względem spełnienia wymogów dostępności cyfrowej”
Na podstawie art. 43 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 566 ze zm.) oraz § 7 ust. 1 pkt 5, § 33 ust. 7 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie, stanowiącego załącznik do Uchwały Nr 262/6420/13 Zarządu Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie z dnia 27 sierpnia 2013 r. w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie z późn. zm.
zarządza się, co następuje:
§ 1
Ustala się i wprowadza treść „Regulaminu tworzenia dokumentów dostępnych cyfrowo i zasad ich publikacji na stronach internetowych Urzędu oraz audytu i realizacji planu działań pod względem spełnienia wymogów dostępności cyfrowej”, zwanej dalej Regulaminem i wprowadza się go do stosowania w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie, zwanej dalej Urzędem.
§ 2
Regulamin stanowi załącznik do niniejszego Zarządzenia.
§ 3
Wykonanie Zarządzenia powierza się Dyrektorom Departamentów/Kierownikom komórek równorzędnych Urzędu.
§ 4
Zarządzenie zobowiązuje do zaktualizowania rejestru zasobów cyfrowych Urzędu i przypisanych im ról wynikających z opieki nad zasobem cyfrowym i moderacji treści w tym publikacji materiałów cyfrowych (o którym mówi § 8 ust 1 oraz § 3 Regulaminu). Pierwsza aktualizacja rejestru, o którym mowa powyżej zostanie wykonana w ciągu 30 dni od wejścia w życie Zarządzenia.
§ 5
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Marszałek Województwa
Władysław Ortyl
Załącznik do Zarządzenia Nr 37/2025
Marszałka Województwa Podkarpackiego
z dnia 16 kwietnia 2025 r.
Regulamin tworzenia dokumentów dostępnych cyfrowo i zasad ich publikacji na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie oraz audytu i realizacji planu działań pod względem spełnienia wymogów dostępności cyfrowej
Preambuła
Celem tego dokumentu jest uregulowanie zasady tworzenia dokumentów i treści dostępnych cyfrowo przez Pracowników i ich publikacji w zasobach cyfrowych Urzędu. Zapisy dokumentu umożliwią zapewnienie dostępności cyfrowej dla Urzędu, spełniając wymogi ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. z 2023 r., poz. 1440) oraz ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, z korzyścią dla organizacji, pracowników i odbiorców treści dostępnych cyfrowo.
§1
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie.
- Departamencie – należy przez to rozumieć odpowiednio departament Urzędu lub równorzędną komórkę organizacyjną.
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć osobę kierującą Departamentem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie lub komórką organizacyjną równorzędną Departamentowi.
- Pracowniku – należy przez to rozumieć pracownika Urzędu.
- ustawie o dostępności – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 848 ze zm.) oraz ustawy z dnia 19 lipca 2019 r o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2019 r., poz. 1696).
- dostępności cyfrowej – należy przez to rozumieć taką cechę zasobu cyfrowego, która pozwala wszystkim, bez względu na niepełnosprawność lub inne problemy, na równi korzystać z całej zawartości i wszystkich funkcjonalności danego zasobu cyfrowego. Rozumiemy przez to również szereg udogodnień wspierających użytkowników w korzystaniu z zasobu cyfrowego. Jest to też cecha materiału cyfrowego spełniającego wymogi dostępności cyfrowej. Dostępność cyfrowa podlega ocenie wg. wytycznych dostępności treści WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) - zbiór dokumentów zawierający zalecenia dotyczące tworzenia dostępności cyfrowej.
- planie działań – należy przez to rozumieć plan działań na rzecz poprawy zapewnienia dostępności cyfrowej, architektonicznej i informacyjno- komunikacyjnej osobom ze szczególnymi potrzebami, zgodnie z wymogami określonymi w art. 6 pkt 1, 2, 3 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
- zasobie cyfrowym – należy przez to rozumieć strony internetowe w tym strony intranetowe, aplikacje mobilne, oprogramowanie dostępne przez stronę internetową, którego dysponentem jest Urząd. Dany zasób cyfrowy przypisany jest do Departamentu, który sprawuje nad nim opiekę.
- materiale cyfrowym – należy przez to rozumieć materiały, (w tym elementy strony internetowej i aplikacji mobilnej, o której mówi ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych) które publikowane są w zasobie cyfrowym w formie tekstu, grafiki, wykresów, map, multimediów, animacji, plików (dokumenty) oraz narzędzia do interaktywnego przesyłania danych.
- Koordynatorze ds. dostępności cyfrowej – należy przez to rozumieć osobę odpowiedzialną za wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez Urząd oraz monitorowanie funkcjonalności.
- Administratorze – należy przez to rozumieć rolę przydzielaną pracownikowi. Osoba/y pełniące role administratora IT, odpowiedzialne są za zapewnienie ciągłości działania zasobu cyfrowego, to jest jego nieprzerwalnej pracy, zgodność licencji, planujące i organizujące konserwację systemu informatycznego, wsparcie w zakresie naprawy wad, zapewnianiające bezpieczeństwa danych w nich zawartych, organizujące ochronę zasobu pod względem cyberbezpieczeństwa. Zadania administracji IT mogą być powierzone w całości lub części poprzez wykupienie dedykowanych usług zewnętrznych. Administrator może pełnić rolę Opiekuna zasobu, jeżeli zostanie mu przydzielona. Rolę Administratora dla zasobów cyfrowych pełni Biuro Obsługi Informatycznej w Departamencie Organizacyjno-Prawnym, chyba że, zostanie wskazany inny administrator IT dla danego zasobu cyfrowego.
- Opiekunie zasobu – należy przez to rozumieć rolę przydzielaną pracownikowi. Osoba odpowiedzialna za rozwój zasobu cyfrowego, planująca jego modernizację funkcjonalną wg. potrzeb Urzędu, również pod kątem zapewnia funkcjonalności dostępnych cyfrowo.
- Moderatorze – należy przez to rozumieć rolę przydzielaną pracownikowi. Osoba odpowiedzialna za moderowanie treści umieszczanych w zasobie cyfrowym lub social mediach, decydująca o polityce publikacji materiałów cyfrowych, ich kolejności, czasie.
- Redaktorze – należy przez to rozumieć rolę przydzielaną pracownikowi. Osoba odpowiedzialna za publikację w całości lub danej sekcji zasobu cyfrowego lub social mediach, materiału cyfrowego, który został przez nią przygotowany lub który otrzymała od innego Pracownika.
- Deklaracji dostępności – należy przez to rozumieć opis dostępności podmiotu publicznego dla osób z niepełnosprawnościami. Informuje te osoby o rozwiązaniach, ale też problemach, jakie spotkają w zasobie cyfrowym i budynkach Urzędu. Deklaracja dostępności publikowana jest w zasobie cyfrowym tego wymagającym.
- Ścieżce akceptacji – należy przez to rozumieć ścieżkę akceptacji przygotowania dokumentu cyfrowego, wg. przyjętej w Urzędzie ścieżki akceptacji dokumentów i treści do wysłania lub publikacji, np. przyjętej w EOD.
- Social media – należy przez to rozumieć media społecznościowe, będące platformą w Internecie, umożliwiającą użytkownikowi szybką komunikację, wymianę informacji, tworzenie i przekazywanie publikowanych tam treści, takie jak YouTube, Instagram, Facebook.
§2
Postanowienia ogólne
- Stosowanie zasad dotyczących dostępności cyfrowej w Urzędzie, zapewnia korzyści dla organizacji:
- Zwiększenia zasięgu odbiorców treści,
- Poprawę wizerunku,
- Zmniejszenie ryzyka prawnego,
- Otwartość na zewnętrznego odbiorcę: dostępny Urząd, to przyjazny Urząd dla każdego obywatela również z niepełnosprawnościami.
- Stosowanie zasad dotyczących dostępności cyfrowej w Urzędzie, zapewnia korzyści dla pracowników:
- Ułatwienie pracy,
- Poprawa wydajności,
- Zwiększenie satysfakcji z pracy.
- Ogólne zasady dostępności:
- Zrozumiałość – każdy element strony internetowej i aplikacji mobilnej powinien być postrzegalny przez użytkowników za pomocą dostępnych im zmysłów. Dzięki stosowaniu tej zasady także osoby z ograniczeniami wzroku lub słuchu mogą odbierać treści prezentowane na stronach i w aplikacjach z wykorzystaniem odpowiednich dla nich technologii asystujących;
- Funkcjonalność – możliwości obsługi elementów strony internetowej lub aplikacji mobilnej na różne sposoby;
- Postrzegalność – użytkownicy rozumieją treści i sposób działania strony internetowej lub aplikacji mobilnej;
- Kompatybilność – działanie strony internetowej lub aplikacji mobilnej z różnym oprogramowaniem i z różnymi narzędziami.
- Odbiory treści dostępnych cyfrowo:
- Osoba niewidoma lub z niepełnosprawnością rąk obsłuży interfejs oprogramowania, jeśli wszystkie komponenty będą dostępne z użyciem klawiatury; osoba niewidoma będzie również korzystać z czytnika ekranu lub monitora brajlowskiego;
- Osoba słabowidząca powiększy tekst lub zmieni krój i rozmiar czcionki, albo kontrast;
- Osoba niesłysząca lub słabosłysząca będzie w stanie komunikować się, jeśli program do komunikacji będzie umożliwiał alternatywne formy kontaktu np. SMS, wideo rozmowę oraz tłumaczenie na PJM (Polski Język Migowy) lub komunikację tekstową;
- Cudzoziemcy, osoby z problemem odbioru treści będą sprawniej funkcjonować, gdy przekazywane komunikaty za pośrednictwem różnych kanałów będą przygotowane w prostym języku.
- Dostępny dokument - dokumenty są podstawowym nośnikiem informacji w pracy biurowej. Wytwarzane na użytek wewnętrzny i zewnętrzny powinny spełniać wymogi dostępności cyfrowej, nie wiadomo kto będzie odbiorcą wytwarzanych treści.
- Zaleca się, aby każdy dokument, będący elementem materiału cyfrowego, który powstaje w Urzędzie spełniał wymogi dostępności cyfrowej, niezależnie od tego czy będzie podlegał publikacji w zasobie cyfrowym czy nie; czy będzie przesyłany jako załącznik za pośrednictwem poczty e-mail czy nie; niezależnie czy będzie dokumentem wewnętrznym czy zewnętrznym.
- Nakłada się na Pracowników obowiązek tworzenia wszystkich materiałów cyfrowych pod względem dostępności cyfrowej, które podlegają publikacji w zasobie cyfrowym Urzędu.
- Zapewnienie dostępności cyfrowej w Urzędzie to proces, wymagający cyklicznego monitorowania dostępności cyfrowej zasobów cyfrowych. i materiałów cyfrowych w którym uczestniczy każdy pracownik niezależnie od pełnionej roli, na którą wskazuje ten regulamin.
§3
Przydzielanie ról związanych z opieką nad zasobem cyfrowym i publikacji materiałów cyfrowych
- Dyrektor, albo osoba przez niego wyznaczona, pełni rolę Opiekuna zasobu lub social mediów, dla zasobu cyfrowego, którym opiekuje się Departament jemu podległy;
- Dyrektor wyznacza dla zasobu cyfrowego lub social mediów Moderatora, sam lub w porozumieniu z innym Dyrektorem, jeżeli Moderator jest pracownikiem innego Departamentu;
- Dyrektor danego Departamentu wyznacza rolę Redaktora/ów poszczególnych sekcji danego zasobu cyfrowego, a jeżeli dotyczy to zasobu cyfrowego, którym się nie opiekuje - w porozumieniu z innym Dyrektorem.
§4
Rola Opiekuna zasobu
- Opiekun zasobu współpracuje z Administratorem danego zasobu cyfrowego, a jeżeli usługi administracji IT powierzone są w formie usług zewnętrznych, odpowiada za ich zamówienie;
- Opiekun zasobu odpowiada za publikację deklaracji dostępności, jeżeli ten zasób cyfrowy tego wymaga;
- Opiekun zasobu odpowiada za zgłoszenia i aktualizację danych dotyczących zasobu cyfrowego, którego jest opiekunem do wykazu stron internetowych podmiotów publicznych w rejestrze gov.pl, jeżeli ten zasób cyfrowy tego wymaga;
- Opiekun zasobu współpracuje z Moderatorem;
- Opiekun zasobu może pełnić również rolę Moderatora, jeżeli zostanie mu przydzielona;
- Opiekun zasobu odpowiada za przegląd i ocenę zasobu cyfrowego pod kątem jego funkcjonalności co do dostępności cyfrowej;
- Opiekun zasobu odpowiada za przygotowanie planu działań dla zasobu cyfrowego, będącego planem niwelacji uwag zebranych podczas przeglądu zasobów cyfrowych i materiałów cyfrowych.
§5
Rola Moderatora
- Moderator odpowiada za przegląd i ocenę zasobu cyfrowego pod kątem publikacji materiałów cyfrowych dostępnych cyfrowo.
- Moderator prowadzi rejestr Redaktorów do poszczególnych sekcji zasobu cyfrowego, których wyznacza Dyrektor.
- Moderator jest uprawniony do zgłoszenia uwag do opublikowanego materiału cyfrowego pod względem dostępności cyfrowej.
- Moderator może pełnić również rolę Redaktora, jeżeli zostanie mu przydzielona,
§6
Przygotowanie materiału cyfrowego
- Za przygotowanie materiału cyfrowego, który musi spełniać wymogi dostępności cyfrowej odpowiada każdy Pracownik;
- Przygotowany materiał cyfrowy podlega akceptacji wg. ścieżki akceptacji przyjętej w Urzędzie;
- Przyjmuje się, że w zakresie sprawdzania materiału cyfrowego pod względem dostępności cyfrowej, ścieżka akceptacji kończy się na Dyrektorze;
- Nie wyłącza to możliwości zgłoszenia uwag do materiału cyfrowego pod względem dostępności cyfrowej przez innych uczestników ścieżki akceptacji przyjętej dla danego dokumentu w Urzędzie;
- Przy przygotowaniu i sprawdzaniu materiału cyfrowego, należy się posiłkować instrukcjami przygotowania i sprawdzania materiałów cyfrowych pod względem dostępności cyfrowej.
§7
Publikacja materiału cyfrowego
- Za publikację materiału cyfrowego w danym zasobie cyfrowym lub social mediach odpowiada Redaktor,
- Redaktor jest uprawniony do zgłoszenia uwag do przygotowanego materiału cyfrowego pod względem dostępności cyfrowej.
§8
Audyt zasobów cyfrowych i materiałów cyfrowych
- Koordynator ds. dostępności cyfrowej prowadzi rejestr zasobów cyfrowych Urzędu i przypisanych im ról wynikających z opieki nad zasobem cyfrowym i moderacji treści w tym publikacji materiałów cyfrowych;
- Zmiany w liście zasobów cyfrowych Urzędu zgłaszają Dyrektorzy;
- Lista zasobów cyfrowych Urzędu zawiera co najmniej:
- Rodzaj zasobu (Strona internetowa/ Strona intranetowa/ Aplikacja mobilna/ Oprogramowanie dostępne przez stroną internetową/ Social media);
- Nazwę zasobu;
- Adres internetowy zasobu lub sposób dostępu do niego;
- Rolę Administratora/Departament;
- Rolę Opiekuna Zasobu/Departament;
- Rolę Moderatora/Departament;
- Koordynator ds. dostępności cyfrowej publikuje instrukcje przygotowania i sprawdzania materiałów cyfrowych pod względem dostępności cyfrowej dla danego typu materiału cyfrowego,
- Koordynator ds. dostępności cyfrowej przeprowadza cykliczny, losowy audyt zasobów cyfrowych i treści tam publikowanych w tym materiałów cyfrowych;
- Audyt może być przeprowadzony w wyniku zamówienia zewnętrznych usług audytowych;
- Audyt przeprowadzany jest przynajmniej raz na rok dla każdego zasobu cyfrowego.
- Koordynator ds. dostępności cyfrowej uprawniony jest do zgłaszania uwag do Opiekunów zasobu pod kątem spełniania, bądź nie wymogów ustawy o dostępności cyfrowej, pod względem funkcjonalności zasobu cyfrowego dostępnego cyfrowo i dostępności cyfrowej materiałów cyfrowych tam publikowanych;
- Opiekun zasobu przeprowadza przegląd i ocenę zasobu cyfrowego pod kątem jego funkcjonalności co do dostępności cyfrowej.
- Przegląd zasobu cyfrowego należy przeprowadzać co najmniej raz na rok do 30 listopada.
- Za metodykę i sposób wykonania przeglądu odpowiada Opiekun zasobu, chyba że zostanie ona wskazana przez Koordynatora ds. dostępności cyfrowej,
- Wyniki przeglądu, brak uwag lub uwagi należy w postaci listy przekazywać do Koordynatora ds. dostępności cyfrowej, co najmniej raz na rok do 30 listopada.
- Moderator przeprowadza przegląd i ocenę materiałów cyfrowych publikowanych w danym zasobie cyfrowym,
- Przegląd materiałów cyfrowych należy przeprowadzać co najmniej dwa razy na rok do 30 listopada.
- Za metodykę i sposób wykonania przeglądu odpowiada Opiekun zasobu, chyba że zostanie ona wskazana przez Koordynatora ds. dostępności cyfrowej,
- Wyniki przeglądu, brak uwag lub uwagi należy w postaci listy przekazywać do Opiekuna zasobu, a następnie do Koordynatora ds. dostępności cyfrowej, raz na rok do 30 listopada.
§9
Realizacja Planu działań w zakresie zadań dotyczących dostępności cyfrowej
- Koordynator ds. dostępności cyfrowej sporządza i zarządza planem działań, w zakresie zadań dotyczących dostępności cyfrowej.
- Plan działań jest planem wieloletnim, przy czym harmonogram realizacji zadań ustalony jest co najmniej na dany rok kalendarzowy;
- Zmiany Planu działań mogą być publikowane wg potrzeb po ich zatwierdzeniu zgodnie z obowiązującymi w Urzędzie zasadami.
- Plan działań powstaje w oparciu o:
- wnioski Koordynatora ds. dostępności cyfrowej i Opiekunów zasobów;
- żądania i skargi użytkowników zewnętrznych;
- zalecenia i rekomendacje organów kontrolnych, zmiany przepisów prawa obowiązującego;
- Każdy Pracownik może zgłosić wniosek dotyczący planu działań do Opiekuna zasobu;
- Koordynator ds. dostępności cyfrowej, przyjmuje w porozumieniu z Opiekunem zasobu, opracowany przez Opiekuna zasobu, plan działań dotyczący danego zasobu cyfrowego i materiałów cyfrowych tam publikowanych, będący planem niwelacji uwag zebranych podczas audytu zasobów cyfrowych i materiałów cyfrowych;
- Jeżeli plan działań dla danego zasobu wymaga do realizacji środków budżetowych, zabezpieczane są one przez Opiekuna zasobu. Opiekun zasobu zabezpieczając środki budżetowe, o których tutaj mowa, ustala je z Dyrektorem. Obowiązują zasady przygotowania planu i zadań budżetowych przyjęte w Urzędzie;
- Zadania wskazane w planie działań dotyczące danego zasobu i materiałów tam publikowanych, wymagają ustalenia harmonogramu ich realizacji;
- Opiekun zasobu realizuje przyjęty Plan działań dotyczący danego zasobu cyfrowego, informując o postępach Koordynatora ds. dostępności cyfrowej na bieżąco, ale nie rzadziej niż raz na rok do 30 listopada;
- Koordynator ds. dostępności cyfrowej w porozumieniu z Dyrektorami, planuje wg. potrzeb szkolenia dotyczące podnoszenia umiejętności przygotowywania i sprawdzania materiałów pod względem dostępności cyfrowej.
Marszałek Województwa
Władysław Ortyl

