Wszelkie informacje o naruszeniu prawa, w tym uzasadnione podejrzenia dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub może dojść w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie, uzyskane w kontekście związanym z pracą w Urzędzie, należy zgłaszać do Pracodawcy w ramach wewnętrznej procedury zgłaszania naruszeń prawa. Przedmiotem zgłoszenia mogą być zagadnienia dotyczące:
1) korupcji,
2) zamówień publicznych,
3) usług, produktów i rynków finansowych,
4) przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu,
5) bezpieczeństwa produktów i ich zgodność z wymogami,
6) bezpieczeństwa transportu,
7) ochrony środowiska,
8) ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,
9) bezpieczeństwa żywności i pasz,
10) zdrowia i dobrostanu zwierząt,
11) zdrowia publicznego,
12) ochrony konsumentów,
13) ochrony prywatności i danych osobowych,
14) bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
15) interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,
16) rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych,
17) konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujących w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązanych z dziedzinami wskazanymi w pkt 1-16.
Zgłoszenia ww. naruszeń należy zgłaszać do Urzędu poprzez poniżej wskazane kanały komunikacji, tj.:
1) pocztę elektroniczną na wskazany adres email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
2) osobiście lup przesyłką pocztową, w zamkniętej kopercie, umieszczonej w kolejnej zamkniętej kopercie z dopiskiem „SYGNAŁ NARUSZENIA PRAWA”, skierowaną na adres Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie, al. Ł. Cieplińskiego 4, 35-010 Rzeszów;
3) zgłoszenie ustne złożone do protokołu w obecności Koordynatora.
Zgłoszenia ustne przyjmowane są przez wyznaczonego pracownika Urzędu osobiście. Zgłoszenia takie należy składać do Urzędu w godzinach 7.30 – 14.00 w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie lub po wcześniejszym telefonicznym (17 850 17 44) uzgodnieniu terminu.
UWAGA !!!
Zgłoszenie przesyłane pocztą tradycyjną powinno zostać opatrzone wyraźnym dopiskiem na kopercie "SYGNAŁ NARUSZENIA PRAWA". Jeśli sygnalista nie zmieści na kopercie wymaganego dopisku, Urząd nie gwarantuje zachowania poufności danych dotyczacych sygnalisty i osób, których zgłoszenie dotyczy.
Sygnalista podaje swoje dane, które będą prawnie chronione i wskazuje sposób kontaktu w celu udzielenia informacji o przyjęciu zgłoszenia i informowania o załatwianiu zgłoszenia. Zgłoszenia anonimowe nie będą rozpatrywane.
Szczegółowe wskazanie kto może być sygnalistą, w jakim zakresie można dokonać zgłoszenia, jaka ochrona przysługuje sygnaliście uregulowane zostało w ustawie z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. z 2024 r., poz. 928), a także w Wewnętrznej procedurze zgłaszania naruszeń prawa wpływających do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie – Regulaminie zgłoszeń wewnętrznych (wersja edytowalna).
Ponadto, Zarządzeniem Nr 67/2024 Marszałka Województwa Podkarpackiego z dnia 18 września 2024 r. został wyznaczony koordynator ds. komunikacji z sygnalistą w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie (wersja edytowalna).