UWAGA:
Karta informacyjna |
Obowiązki przedsiębiorców wynikające z ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym |
|
Kogo dotyczy |
Zgodnie z art. 4 pkt 20) ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym wprowadzającym sprzęt jest osoba fizyczna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej lub osoba prawna, która bez względu na wykorzystywaną technikę sprzedaży:
|
|
Opis sprawy |
Zasady postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym regulują przepisy ustawy z dnia 11 września 2015 roku o zużytym sprzęcie elektrycznymi elektronicznym Opłata za publiczne kampanie edukacyjne Zgodnie z art. 15 ustawy z zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym wprowadzający sprzęt jest zobowiązany prowadzić publiczne kampanie edukacyjne. Publiczna kampania edukacyjna to działanie mające na celu podnoszenie stanu świadomości ekologicznej społeczeństwa oraz wspomaganie osiągnięcia wysokiego poziomu zbierania zużytego sprzętu, obejmujące informowanie o możliwym wpływie zużytego sprzętu na środowisko i zdrowie ludzi oraz o prawidłowym postępowaniu ze zużytym sprzętem, w szczególności o metodach selektywnego zbierania, dostępnych systemach zwrotu oraz roli użytkowników sprzętu w przyczynianiu się do ponownego użycia i odzysku, w tym recyklingu zużytego sprzętu, kampanie w środkach masowego przekazu, ulotki i broszury informacyjne, plakaty, konkursy, konferencje oraz imprezy o charakterze informacyjno-edukacyjnym; Obowiązek prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych może być wykonywany:
Wprowadzający sprzęt realizuje obowiązek prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych poprzez:
– łącznie co najmniej 0,1% przychodów netto z tytułu wprowadzania do obrotu sprzętu osiągniętych w poprzednim roku kalendarzowym. Wprowadzający sprzęt, który rozpoczyna działalność w danym roku kalendarzowym, oblicza wysokość środków, które powinny zostać przeznaczone na przeprowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych, w odniesieniu do przychodów netto z tytułu wprowadzania do obrotu sprzętu osiągniętych w tym roku kalendarzowym. Wprowadzający sprzęt jest zwolniony z obowiązku prowadzenia publicznej kampanii edukacyjnej jeżeli wysokość środków przeznaczanych na kampanie edukacyjne nie przekracza 100 zł w danym roku kalendarzowym. Zwolnienie ma zastosowanie jeżeli:
Opłata produktowa Wprowadzający sprzęt, który nie wykonał obowiązku osiągnięcia minimalnego rocznego poziomu zbierania zużytego sprzętu, poziomu odzysku lub poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu, jest obowiązany do wniesienia opłaty produktowej, obliczanej oddzielnie dla każdej grupy sprzętu,
Wprowadzający sprzęt, którzy wprowadzają do obrotu:
są zwolnieni z wnoszenia opłaty produktowej. Zwolnienie ma zastosowanie jeżeli:
Zgodnie z art. 77 ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym w przypadku nieuiszczenia opłaty produktowej albo wniesienia opłaty niższej od należnej marszałek województwa określa w drodze decyzji wysokość zobowiązania z tytułu opłaty produktowej. W przypadku niewykonania decyzji, marszałek województwa ustala, w drodze decyzji, dodatkową opłatę produktową w wysokości odpowiadającej 50% kwoty niewniesionej opłaty produktowej. Termin uiszczenia opłaty, wynosi 14 dni od dnia, w którym decyzja ustalająca jej wysokość stałą się ostateczna. Opłata jest wnoszona na odrębny rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego. |
|
Wymagane dokumenty Formularze/ Wnioski do pobrania |
||
Opłaty |
Opłata za publiczne kampanie edukacyjne Rozliczenie wykonania obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych następuje w terminie do 31 stycznia roku następującego po roku w którym wprowadzający sprzęt był zobowiązany do przeprowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych. Obowiązek prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych uznaje się za wykonany, jeżeli wprowadzający sprzęt posiada dokumentację potwierdzającą przeznaczenie na publiczne kampanie edukacyjne. Rachunek bankowy na który należy wpłacać opłaty z tytułu kampanii edukacyjnych: Województwo Podkarpackie
Opłata produktowa Od 22 czerwca 2018 r. obowiązują stawki opłaty produktowej określone Podstawę obliczenia opłaty produktowej stanowi masa w kilogramach zużytego sprzętu. Należną opłatę produktową oblicza się jako iloczyn stawki opłaty produktowej Opłata produktowa jest obliczana na koniec roku kalendarzowego i wnoszona jest bez wezwania na odrębny rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego w terminie do dnia 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, którego opłata dotyczy. W przypadku gdy wysokość opłaty produktowej za daną grupę sprzętu nie przekracza 50 zł, opłaty produktowej nie wnosi się. Rachunek bankowy na który należy wnieść opłatę produktową oraz dodatkową opłatę produktową: Województwo Podkarpackie
UWAGA: Do opłat produktowych należnych na podstawie ustawy z 29 lipca 2005 r. Do należności z tytułu opłat produktowych oraz dodatkowych opłat produktowych stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku -Ordynacja podatkowa, z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują marszałkowi województwa. Rachunek bankowy na który należy wnieść zabezpieczenie finansowe, |
|
Jednostka odpowiedzialna |
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie Departament Ochrony Środowiska Oddział Gospodarki Odpadami ul. Lubelska 4 numery telefonów: |
|
Miejsce składania dokumentów |
Dokumenty należy przesłać pocztą na adres: Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Departament Ochrony Środowiska al. Łukasza Cieplińskiego 4 35-010 Rzeszów lub złożyć osobiście w Kancelarii ogólnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie przy al. Łukasza Cieplińskiego 4, (parter). |
|
Termin załatwienia sprawy
|
Rozliczenie wykonania obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych następuje w terminie do 31 stycznia roku następującego po roku w którym wprowadzający sprzęt był zobowiązany do przeprowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych. Opłata produktowa jest obliczana na koniec roku kalendarzowego i wnoszona jest bez wezwania na odrębny rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego w terminie do dnia 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, którego opłata dotyczy. |
|
Podstawa prawna |
Ustawa z dnia 11 września 2015 roku o zużytym sprzęcie elektrycznymi elektronicznym |
|
Tryb odwoławczy |
Nie dotyczy |
|
Forma i sposób załatwienia sprawy |
W przypadku gdy wprowadzający sprzęt, pomimo ciążącego obowiązku, nie wniósł opłaty produktowej albo wniósł opłatę niższą od należnej, marszałek województwa ustala, w drodze decyzji, wysokość zaległości z tytułu, opłaty produktowej. W przypadku niewykonania decyzji, o której mowa powyżej, marszałek województwa ustala, w drodze decyzji, dodatkową opłatę produktową. Od w/w decyzji przysługuje Stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Rzeszowie. |
|
Uwagi i informacje dodatkowe |
Przed rozpoczęciem działalności z zakresu ustawy z dnia 11 września 2015 r.
jest obowiązany uzyskać wpis do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami, o którym mowa w art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. |
|
Status |
Wytworzyła: |
Monika Maziarz |
Data wytworzenia: |
22.02.2021 r. |
|
Opublikował: |
Ireneusz Grocholski |
|
Data opublikowania: |
22.02.2021 r. |