Opis sprawy/zadania
W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym marszałek województwa, na wniosek podatnika, może decyzją:
- Odroczyć termin płatności opłaty produktowej
- Odroczyć lub rozłożyć na raty zaległą opłatę produktową
- Umorzyć w całości lub w części zaległą opłatę produktową, odsetki za zwłokę.
Kogo dotyczy
Przedsiębiorcy zobowiązani do uiszczania opłaty produktowej na podstawie:
- ustawy z dnia 11 maja 2001 roku o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej,
- ustawy z dnia 13 czerwca 2013 roku o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi
- ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach.
- ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.
Wymagane dokumenty
- wniosek wraz z dokumentami stanowiącymi dowód okoliczności powoływanych we wniosku (wniosek winien zawierać uzasadnienie ważnego interesu strony i/lub interesu publicznego w myśl art. 67a §1 ustawy Ordynacja Podatkowa),
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej,
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
- dokumenty z zakresu sprawozdawczości finansowej za ostatnie 3 lata przed datą wpływu wniosku, jak również odzwierciedlające obecną sytuację majątkową i finansową wnioskodawcy, sporządzone zgodnie z dyspozycjami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości,
- wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie oraz informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie, których ma być przeznaczona pomoc de minimis zgodnie z art. 37 ust. 1 Ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, przedstawionych według wzoru formularza informacji obowiązujących przepisów, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie
Dokumenty do pobrania
Załącznik do wniosku - formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis,
Opłaty
Wydanie decyzji podlega opłacie skarbowej w wysokości 10 zł.
Podstawa prawna – ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej.
Opłatę skarbową za wydanie decyzji należy wnieść z chwilą powstania obowiązku jej zapłaty, tj. z chwilą złożenia wniosku o udzielenie ulgi w opłacie produktowej, na rachunek Urzędu Miasta Rzeszowa:
Wykaz numerów rachunków bankowych
Z opłaty zwolnione są m. in: jednostki samorządu terytorialnego, jednostki budżetowe i organizacje pożytku publicznego.
Jednostka odpowiedzialna
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie
Departament Ochrony Środowiska
Oddział Gospodarki Odpadami
ul. Lubelska 4
Miejsce składania dokumentów
Dokumenty należy przesłać pocztą na adres:
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego
Departament Ochrony Środowiska
al. Łukasza Cieplińskiego 4
35-010 Rzeszów
lub złożyć osobiście w Kancelarii ogólnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie przy al. Łukasza Cieplińskiego 4, (parter)
lub przesłać za pośrednictwem elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – ePUAP
Termin załatwienia sprawy
Zgodnie z ustawą Kodeks postępowania administracyjnego – sprawa załatwiana jest w terminie nie dłuższym niż 1 miesiąc. W przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej sprawa załatwiana jest w terminie nie dłuższym 2 miesiące od dnia wszczęcia postępowania.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 roku o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
Tryb odwoławczy
Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Rzeszowie za pośrednictwem Marszałka Województwa Podkarpackiego.
Pisemne odwołanie należy składać w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania Strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania. Z dniem doręczenia Marszałkowi Województwa Podkarpackiego oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Forma i sposób załatwienia sprawy
W przypadku gdy wprowadzający produkty w opakowaniach oraz organizacja odzysku opakowań, pomimo ciążącego obowiązku, nie wnieśli opłaty produktowej albo wnieśli opłatę niższą od należnej, marszałek województwa ustala, w drodze decyzji, wysokość zaległości z tytułu, opłaty produktowej.
W przypadku niewykonania decyzji, o której mowa powyżej, marszałek województwa ustala, w drodze decyzji, dodatkową opłatę produktową w wysokości odpowiadającej 50% kwoty niewniesionej opłaty produktowej.
Od w/w decyzji przysługuje Stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Rzeszowie.
Uwagi i dodatkowe informacje
Wniosek o udzielenie ulgi w opłacie produktowej powinien zawierać wskazanie szczególnych okoliczności uzasadniających odroczenie terminu spłaty, rozłożenie na raty, umorzenie zaległych należności z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska, opłaty produktowej, odsetek za zwłokę.